Hej! Äger ett Lerhus 14×14×14 m med kallvind,stengrund och jordkällare under (trappor ned innifrån). Huset är från slutet av 1600t.
Det är kallt på vintern och svalt på sommaren.
I stengrunden, som på sina ställen är hög, har det blivit tomhål. Hur fyller man dessa enklast? Ska se över puts och kalk på fasad i sommar och tänkte då även ge mig på dessa håligheter.
Har funderat över om jag ska isolera om kallvinden. Det ligger ett tjockt lager gammal fyllning, jord halm mm smått och gott. Kan någon ge råd om man behöver skyffla ut allt eller om man kan låta det ligga. Vad bör man isolera med så man inte ändrar fuktavgivning?
Ev kommer jag framöver även inreda vinden.
 
L Lerhuset skrev:
I stengrunden, som på sina ställen är hög, har det blivit tomhål. Hur fyller man dessa enklast?
Hittar stenar som passar, och kilar fast med småskärvor.

Det går att bara lägga på lite mer mtrl på vinden, såsom t ex sågspån/kutterspån. Absolut minst onödigt arbete. Tänk bara på att med ökad isolering så blir det kallare och fuktigare på vinden.

Om du vill ha full kontroll av isoleringen så går det också att skyffla ut den gamla och ersätta med ny isolering. Lämpligen sågspån/kutterspån i lämplig mängd. (Helst grovt sågpån.) Jag rekommenderar sågspån/kutterspån för att det har använts länge och fungerar. Det är också relativt tungt/kompakt så man får hyfsad ljuddämpning, och dessutom kan inte gnagare bygga gångar i sågspån då de faller ihop så man slipper höra dem och slipper att urin + doft sipprar ner i takspringor.
Om taket består av brädor och det inte finns ngn papp under isoleringen så är det stor risk att gammalt bös rasar ner i brädskarvarna, och ju mer du stökar omkring på vinden desto mer bös dammar ner.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hittar stenar som passar, och kilar fast med småskärvor.

Det går att bara lägga på lite mer mtrl på vinden, såsom t ex sågspån/kutterspån. Absolut minst onödigt arbete. Tänk bara på att med ökad isolering så blir det kallare och fuktigare på vinden.

Om du vill ha full kontroll av isoleringen så går det också att skyffla ut den gamla och ersätta med ny isolering. Lämpligen sågspån/kutterspån i lämplig mängd. (Helst grovt sågpån.) Jag rekommenderar sågspån/kutterspån för att det har använts länge och fungerar. Det är också relativt tungt/kompakt så man får hyfsad ljuddämpning, och dessutom kan inte gnagare bygga gångar i sågspån då de faller ihop så man slipper höra dem och slipper att urin + doft sipprar ner i takspringor.
Om taket består av brädor och det inte finns ngn papp under isoleringen så är det stor risk att gammalt bös rasar ner i brädskarvarna, och ju mer du stökar omkring på vinden desto mer bös dammar ner.
Tack för svaret! I stengrunden som är minst en meter bred har det blivit långa hålrum. Kan man spruta in isoleringsskum och mot utsidan kila fast sten... innan man fogar med kakburk? Eller påverkar skummet husets gamla material kemiskt så man "biter sig i svansen"?
 
Undvik fogskum så långt det går.

Fyll in med sten så gott det går från båda håll.

Är grunden fogad med kalkbruk så blir det ju tätt när du fogat i. Det gör inget om det finns hålrum inne i muren. Förmodligen har man från början fyllt utrymmet i mitten/mellan stenarna med stenflis/kärv/grus. En del har kanske rört sig nedåt över åren. Annars är det som vilken kallmur som helst med hålrum mellan stenarna.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Undvik fogskum så långt det går.

Fyll in med sten så gott det går från båda håll.

Är grunden fogad med kalkbruk så blir det ju tätt när du fogat i. Det gör inget om det finns hålrum inne i muren. Förmodligen har man från början fyllt utrymmet i mitten/mellan stenarna med stenflis/kärv/grus. En del har kanske rört sig nedåt över åren. Annars är det som vilken kallmur som helst med hålrum mellan stenarna.
Okej! Går bara att fylla i utifrån dock. Jordkällarna under huset täcker inte hela ytan. Har lyft upp två golv och isolerat om mot yttervägg men det är ff kallt som ... på golven. Tänkte lyfta upp köksgolvet och göra likadant men det känns som onödigt arbete eftersom det trots denna åtgärd ff är kallt i de rummen jag utfört denna åtgärd.
Jag testar i vår/sommar och håller tummarna för att det blir lite behagligare.
 
Kalla golv brukar bero på golvdrag så det är rätt att försöka täta mot grunden. Tyvärr behövs det inte så stora hål/springor för att det ska bli kallt, särskilt om det blåser ute.

Sedan om det är klent med isolering mot en jordkällare så kommer golven förmodligen också att upplevas som svala/kalla.

Slutligen kan man också uppleva golvdrag (kalla golv) av kallras och/eller drag från fönster och dörrar mm. Gamla hus är normalt inte jättetäta, särskilt inte efter > 300 år!
 
  • Gilla
Lerhuset
  • Laddar…
Fogskum suger upp fukt och ställer till elände så undvik det.
 
  • Gilla
Lerhuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.