Hej har lite frågor ang. lerbruk

Det är så att jag har för avsikt att putsa mina inner väggar med lerbruk, och så långt är allt bra. Men jag undrar vart jag får tag på billig lera (kan tyvär inte gräva på gården). Har varit i kontakt med Bara Tegelbruk men kan inte anse att ett pris av 46.25:- per 20kg säck var det priset jag hoppas på. Har nämligen hört/läst att folk har fått tag i lera mycket billigare men jag har aldrig fått klart för mig vart.
Sen så en fråga om åtg. per m2 , och då på reviterat underlag, har någon erfarenhet av detta så hör av er.

Mvh
 
Kan du inte använda hydaruliskt kalkbruk? Detta används vid renovering av äldre byggnader och ger ett diffusionsöppet och fuktreglerande putsskikt.
 
Tål att tänkas på, men jag har fått för mig att kalkbruket är billigare än ett hydraliskt kalkbruk. Lerans egenskaper av att vara diffusionsöppet samt fuktighetsreglerande finner jag lika goda. Matrialet är oxå trevligare att jobba med ;)
 
46,25 kr/20 kg verkar ju billigt jämfört med priser jag har sett. Jag kontaktade Bara Mineraler (= Bara tegelbruk?) idag och fick prisuppgiften 74 kr+moms/20 kg! Gällde ditt pris för ett större antal säckar eller styckvis?
 
Nej jag fick priset på 20kg, vi pratade iof. om hel pall. Men enligt min uppfattning så var det per 20kg.
För det är ju en asevärd skilnad på pris.
 
Ditt pris är alltså 46,25 kr+moms per säck vid köp av hel pall (48 säckar)?
Tyvärr är det ingen mening att beställa från Bara för min del. Fraktkostnaden när man beställer några få säckar är så hög att det blir billigare att köpa dubbelt så dyr lera från Gysinge istället...
 
priset var 46.25 kr inkl moms och det var per 20kg. Men vi pratade aldrig om lev. kostnad, är det lera till en kamin, kakelugn så går det inga mängder men jag ska putsa 100m2 ca. Så jakten går vidare, för min del
 
Men tänk på att du blandar med 4-5 delar sand.
 
Det priset är alldeles utmärkt, har svårt att tro att du hittar så mycket billigare. Jag klinade ett rum med ungefär 25 kvadrat väggyta och då gick det åt 80 kilo lermjöl om jag inte missminner mig. Det är småsummor i mitt tycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.