Vår uppfart och parkering börjar allt mer ta formen av en leråker.. Funderar på hur jag enklast löser det värsta? Tanken är att på sikt lägga sten, men då det inte går att komma upp med en grävmaskin får det bli ett senare problem när det är lite behagligare ute och jag har mer tid.

Hur löser jag bäst ojämnheterna och blir av med den värsta lervällingen? Nån som haft liknande problem och hittat en bra temporär lösning?
Uppfart med djupa hjulspår och lera, omgiven av gräs och löv, med en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lerig uppfart med tydliga hjulspår och ojämn mark framför en parkerad bil och gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rulla ut markduk och på med ett lass 0-15 eller liknande.

Då kan du antingen fortsätta uppåt med mer grus och sättsant när du skall göra din uppfart eller enkelt ta bort det och gräva ut. Markduken kan du återanvända om du ser till att köpa en tillräckligt kraftig och bre och bestämmer dig för att gräva ut mer.
 
Jag skulle ta en skyffel och skrapa bort det värsta, sen på med nån/några påsar sågspån (från typ närmsta djuraffär, kutterspån eller vad det heter i dom kretsarna)
 
AXS
Köp grus på storsäck. De leverar med kran så du kan få den mitt på uppfarten. Sen är det bara att börja skyffla.

8-16 eller liknande kross borde ge lite bärighet. Borde inte kosta mer än några tusen för en säck. Kanske ännu större...
 
AXS
Ben D Ben D skrev:
Jag skulle ta en skyffel och skrapa bort det värsta, sen på med nån/några påsar sågspån (från typ närmsta djuraffär, kutterspån eller vad det heter i dom kretsarna)
Träflis är ju smart! Nästan bättre än mitt förslag med kross.
 
Ben D Ben D skrev:
Jag skulle ta en skyffel och skrapa bort det värsta, sen på med nån/några påsar sågspån (från typ närmsta djuraffär, kutterspån eller vad det heter i dom kretsarna)
Det låter ju rätt smart, men blir det bra att ösa på grus/makadam på det sen? Känns som att även detta kan bli en jäkla smörja.
 
Träflis om vi pratar snabb lösning. Jag har ansvarat för logistiken på ett antal större event där vi haft parkering och infarter på åkrar, grusvägar och liknande. Vid regn har vi fått välling som du och det löste vi oftast med flis. Suger upp och ger bärighet nog för lastbilar.
 
Makadam 16-32(om det är handarbete) 32-64 om du kan lägga ut det med nån sorts maskin. Ta en hel bil annars blir frakten orimligt dyr.
 
Ozma88 Ozma88 skrev:
Det låter ju rätt smart, men blir det bra att ösa på grus/makadam på det sen? Känns som att även detta kan bli en jäkla smörja.

Killgissar att en markduk av bra kvalité innan grus/makadam löser det.
 
Ozma88 Ozma88 skrev:
Det låter ju rätt smart, men blir det bra att ösa på grus/makadam på det sen? Känns som att även detta kan bli en jäkla smörja.
Som det ser ut hos dig måste det grävas ur innan det förberedd för marksten annars kommer det se ut som ett månlandskap ganska snart.
Men för att fixa det akuta är flis ingen dum idé. Ska det fungera mer än denna säsongen är, som nämnts, 16-32 eller dylikt en hyfsad lösning. Tyvärr får även denna köras bort innan du förbereder för marksten senare då den kommer blanda sig med leran.
Varför kommer man inte dit med grävmaskin?
 
G-83 G-83 skrev:
Som det ser ut hos dig måste det grävas ur innan det förberedd för marksten annars kommer det se ut som ett månlandskap ganska snart.
Men för att fixa det akuta är flis ingen dum idé. Ska det fungera mer än denna säsongen är, som nämnts, 16-32 eller dylikt en hyfsad lösning. Tyvärr får även denna köras bort innan du förbereder för marksten senare då den kommer blanda sig med leran.
Varför kommer man inte dit med grävmaskin?
Helt med på att det måste grävas ur om man ska göra en vettig lösning. Det ska också ske så småningom, men prioriterar annat nu.

Nu slutade det faktiskt med att jag jämnade till det lite och öste ut makadam och det har fungerat en bra bit över förväntan. Får väl se hur bra det håller när snön smälter, har inga jätteförhoppningar..

Enligt två olika grävfirmor hade de inga grävmaskiner som kunde komma åt, uppfarten är väldigt trång. Nu har jag dock själv gjort efterforskningar och konstaterat att det finns grävmaskiner som utan tvekan kommer åt. Har hela tiden tyckt att om en bil kommer upp så måste det väl finnas grävmaskiner som kommer upp och mycket riktigt.
 
Största problemet blir att schakta bort allt, för en lastbil eller container kommer definitivt inte upp där (inte för att diverse budfirmor inte försökt). Det blir till att köra släp i omgångar..
 
  • Gilla
Bob Vance
  • Laddar…
Jag kör en 10-tons bandhrävare och jag kommer in där bilar gör. I ditt fall skulle jag hyrt en minidumper och haft växlarflak att köra upp och tippa i. Alternativt en lastmaskin typ L30 i storlek och bära ut materialet. Ge dig inte på att köra med släp för det blir olösligt.
Lycka till när det blir dags!
 
  • Gilla
Ozma88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.