Har jobbat lite med Meguiars Clay. Väldigt effektivt, men det kan behövas polering efteråt. Inget man bara drar hela bilen med, det är alltså inte vanlig lera. Används ofta av professionella rekondare. Skulle dock inte använda det utan "smörjmedel". Sök på Meguiars Clay på google
 
Finessen med denna lera var ju att du slipper speciella smörjmedel.
Man använder vatten.
 
Klart LandRovern har lera på sig, men varför skulle man vilja tvätta av det ?
:)
 
En glänsande bil på uppfarten gör sitt till :D
Nu är det polerarsäsong! Dags att kitta upp sig på lite nya medel så bilen blir glad.
 
Btw, om ni inte testat så kan jag starkt rekommendera Aquapel. http://www.waxdog.se/product.php?id_product=3 Hur lätt som helst att lägga på rutan, det sitter i ett år och efter det slipper man använda torkarna när det reknar och när man kommer ut på morgonen med is på rutan så lossnar det hur enkelt som helst med ett vift med torkarna. Ska prova det på båtrutan i år tänkte jag.
 
W
sök på stackens bilvård på google, har för mig det står en del om lera där
 
Har gjort lite research om auto-Clay nu alla verkar överens om att det är en riktigt bra produkt så det blir storköp :)
Just att det enkelt tar bort svarta prickar i lacken är intressant. Dessa prickar som man får slita hund för att få bort annars.
 
Någon som har ett hum om hur fort det förbrukas? Räcker en "klump" till 1 eller 100 biltvättar? Ok, jag fattar att det beror på hur noggrannt bilen är tvättad m.m, men om man drar till med en ungefärlig siffra. Jag vill också bli av med svarta prickar...
 
Det experterna sa när jag kollade runt så lerar man bilen innan polering och vaxning, dvs 2 ggr per år i mitt fall. En lera ska räcka till i snitt 5-6 bilar tydligen men som du säger, det beror ju på mängden smuts den plockar upp. Min bil är väldigt prickig efter vintern och jag vill inte sätta polermaskinen i den ytan för jag tror det gör mer skada än nytta. Så det får bli lera först och sedan en bra polish och vax.
 
Har nu testkört leran på ena bildörren och det var en magisk upplevelse måste jag säga. Helt sjukt vad len och ren lacken blev och helt sjukt så mycket det satt i lacken (alltså det som leran sög upp) Busenkel att använda...sprayade bara på med vatten, sedan var det som ett stort suddgummi. Nu får det bli helg så man får prova fler produkter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.