Har tagit mig an ett projekt och är inte helt säker på att jag valt rätt angreppssätt.

Barnen vill ha en trädkoja men nu har vi lite dåligt med träd så det får bli en plattform med en mindre stuga på (2.7 x 2.7m trädäck med en lekstuga som är 2.2 x 2.2m och står i ena hörnet, gång däck på ca 50 cm i en L-form kring stugan).

Jag valde att gjuta 4 plintar med justerbara stolpskor (ja det blev bara så)

Betongen är weber grovbetong c30/37, 80cm plintar (ingen armering, vilket jag senare läst att många gör).
Blandad enligt instruktion (2.5L vatten) men det varierade lite i konsistensen mellan plintarna (använde en gammal borrmaskin med betongvisp och missade lite betong i botten på spannen vid blandning).

Gissningsvis väger kojan ca 3-400 kg utifrån liknande som går att köpa, samt trall, större reglar kanske utgör ytterligare 200kg så säg 600kg.

Med ovanstående osäkerhetsfaktorer, borde jag göra om jobbet?
 
De funkar nog fint.
Vi hade en lekstuga på 10 kvadrat stående på 4st 95x95 stolpar och ett par betongplattor i botten.
Våran var dock bara 2 meter från marken till golvet..
 
Är det bara konsistensen och avsaknaden av armering du är osäker på? Förutsatt att plintarna faktiskt är plintar och inte stolpar (alltså att merparten av plinten är nergrävd i marken) så klarar du dig nästan säkert både utan armering och med lite halvtaskig betong. Vad är det för diameter på din 80cm plint?

En betongplint är i normalfallet rejält överdimensionerad och en liten lekstuga på 600 kg är inga som helst problem på fyra plintar. Kan i princip lova att det hade fungerat med en 6000kg lekstuga (förutsatt att plinten inte sjunker ner i marken).

Betänk också att det finns och marknadsförs en speciell "plintbetong" som man inte behöver blanda alls. Bara gräva ett hål och hälla ner och sen vattna med vattenkanna på pulvret. Hur speciell är denna betong egentligen? Kanske bara vanlig betong med lägre krav på hållfasthet?
 
Du behöver nog inte oroa dig för mycket...har ett helt hus på plintar:) beroende på vilken dimension på rören du har så kan även ganska misslyckad betong ta betydligt mer än 600kg tryck uppifrån..per plint. men se till att tvärstaga ordentligt mellan stolparna så att det inte blir så stora påfrestningar i sidled på plintarna när de är oarmerade.
 
Tack för snabbt svar.

Jo, jag är inte så orolig för just byggnationen (har också valt 95x95 och kommer ha 45x 195 för regelverket) utan främst att en justerbar stolpsko alternativt plinten inte klarar kraften.

Om man ser det såhär, worse-case scenario. Om man blandat betongen lite lös (säg 2dl för mycket vatten) kan det vara en riskfaktor här?

120cm upp är däcket förresten.
 
oj, det var många svar, (glömde citat på Pumba såg jag nu)
Jag tror inte jag totaltmissade blandningen men eftersom det var 2.5L vatten till en hel säck (och det stod 1dl mer vatten för lite lösare konsistens) så tänkte jag att det kanske var hyperkänsligt, därav oron.

Vectrex: Plintarna är det minsta av de rör som är tillgängliga på K-rauta (vet att det inte är mycket att gå på men skulle gissa 20cm i diameter).

Forbo: Jag ska definitivt tvärstaga.

Hur är det med de justerbara stolpskorna?
 
Hobbybyggarn skrev:
oj, det var många svar, (glömde citat på Pumba såg jag nu)
Jag tror inte jag totaltmissade blandningen men eftersom det var 2.5L vatten till en hel säck (och det stod 1dl mer vatten för lite lösare konsistens) så tänkte jag att det kanske var hyperkänsligt, därav oron.

Vectrex: Plintarna är det minsta av de rör som är tillgängliga på K-rauta (vet att det inte är mycket att gå på men skulle gissa 20cm i diameter).

Forbo: Jag ska definitivt tvärstaga.

Hur är det med de justerbara stolpskorna?
Inga som helst problem över huvud taget. Du kan slänga upp ett par bilar på den där konstruktionen. Plintar och stolpskor håller!

Jag har ett helt hus (15 kvadratmeter) på justerbara stolpskor, komplett med 1000kg betongpannor på taket. Står stadigt i höststormarna!
 
  • Gilla
Hobbybyggarn
  • Laddar…
vectrex skrev:
Inga som helst problem över huvud taget. Du kan slänga upp ett par bilar på den där konstruktionen. Plintar och stolpskor håller!

Jag har ett helt hus (15 kvadratmeter) på justerbara stolpskor, komplett med 1000kg betongpannor på taket. Står stadigt i höststormarna!
Tack igen för snabba svar. Känns skönt att inte behöva göra om allt.
Tillbaka till ritbordet då för att få till den där plattformen

//Hobbybyggarn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.