nikasp
Innan jag kollar med lokala Facebook-gruppen där vi har torp:
Tänkte kolla vad man ska tänka på här. Det kommer säkert att nappa men vad händer om de skulle skada sig och hur ung får man vara för att köra bensingräsklippare? Helst också 2-taktsröjsåg vid behov. Less på att lägga som idag tre timmar värdefull renoveringstid på det där jäkla gräset :)
 
Vi har sommarfåglar på jobbet som kör åkgräsklippare och bensintrimmer, de är 15-16år, och för det senare är det skyddsskor och ögonskydd och sele..

Är det en jättetomt?
 
Läser du verkligen den sidan rätt @useless? Som jag tolkar den får de köra en klippare med dödmansgrepp. Skulle dock vilja se reglerna för att vara säker. Tvåtaktsröjsågen kan vi dock glömma för så unga, och pratar vi klinga snarare än snöre skulle jag alls inte våga sätta den i händerna på oövervakade barn, oavsett lagligheten.

En bra robot betalar sig hyfsat fort om alternativet är att leja bort arbetet för övrigt...
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Nu har jag läst igen... Man kan köra det år man fyller 16, så det finns visst ett utrymme även för 15-åringar.

"Från och med det kalenderår man fyller 16 år får man arbeta med motordrivna gräsklippare om klippningen inte omfattar körning i branta slänter."
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läser du verkligen den sidan rätt @useless? Som jag tolkar den får de köra en klippare med dödmansgrepp. Skulle dock vilja se reglerna för att vara säker. Tvåtaktsröjsågen kan vi dock glömma för så unga, och pratar vi klinga snarare än snöre skulle jag alls inte våga sätta den i händerna på oövervakade barn, oavsett lagligheten.

En bra robot betalar sig hyfsat fort om alternativet är att leja bort arbetet för övrigt...
Tänkte också säga Automower, undrade hur stor tomt..
 
nikasp
900 kvm bara men en del som inte klipps så jag klipper på mellan 1-2 tim. Det nappade direkt nästgårds på min Facebook-fråga, var en jag skulle kontakta när en pappa med son svängde in på gården med bilen. Tänker mig hjälp 7-8 ggr per säsong kanske så jag slipper att det är 2 dm gräs som igår...
 
Automower, du ska ju ändå bo där när du är klar med renoveringen? Eller ska du sälja?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Nä, bara sommarnöje så det kan gå ett tag mellan gångerna. Ganska ojämn tomt så Stigan lever ett hårt liv.
 
nikasp
Jag kör röjsåg själv, får räcka med att ha gräset i hyfsad shape när vi åker hit. Räknar med att det blir 7-8 ggr klippning per år á 200 kr.
 
Som uppdragsgivare är man väl inte bara moraliskt utan även juridiskt och därmed även ekonomiskt ansvarig om den inhyrde skadar sig?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Lejer du bort arbete med röjsåg/motorsåg skall de ha körkort för det, annars är det brott mot regelverket.
 
nikasp
P Peken skrev:
Lejer du bort arbete med röjsåg/motorsåg skall de ha körkort för det, annars är det brott mot regelverket.
Jag misstänkte det och vill inte sätta någon yngling som inte är mitt eget barn på det. Jag har själv kört hemma och åt grannen när jag var liten. Körde traktor utan hytt när jag var 13 hos mammas släkt i Finland :)
 
nikasp
Ska bli som en dröm att slippa lägga tid på gräset imorgon och direkt kunna börja med taket och kanske bada med barnen också.
 
Måste den klippas? Gör om den till äng, då behöver du bara slå den en gång om året, då hjälper du pollinerande insekter också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.