Har lånat en Leica Lino L2P5 från en god vän. Problemet med den är att jag glömde att aktivera låsfunktionen innan jag fraktade den (den har nog fått ett antal stötar). Nu när man startar den så blinkar laserlinjerna hela tiden efter några sekunder. Obs jag har inte aktiverat puls funktionen i lasern. Kan det vara så att nivellerings funktionen blivit skadad under transporten och att den nu tror att den inte klarar att hitta ett läge fast den står på en plan yta?

Jätteglad för lite hjälp här...

Mvh A
 
Det är inte så att den har samma funktion som min bosch, nämligen två lägen på on/off knappen? I första lägen är det inte självnivellering utan en fast linje så att man kan få ett vinklat streck. I detta läge blinkar linjerna då och då. Pulsfunktionens blinkande ser du inte.... I andra läget har man självnivellering som vanligt.
 
På den här finns det en separat låsknapp/vred som man ställer om för transport eller om man vill köra utan självnivellering. On knappen kan du trycka på flera gånger för att aktivera dom olika linjerna/punkterna bara. Oavsett om du kör bara kryss rakt fram eller bara lodlinjer rakt upp/ner så börjar dom blinka dom efter någon sekund, typ när lasern har nivellerat färdigt.
 
Batteriet kanske håller på att ta slut? Prova med nya batterier och se om problemet återstår eller ej.
 
Möjligt att den har skadats under transporten, svårt att säga, men om du vill att jag ska replikera något och se vad det blir för resultat så kan vi lösa det i alla fall..
 
gmanhem:?
 
parkway skrev:
gmanhem:?
Löste det sig ned nya batterier eller något av de andra förslagen?
 
Har inte kommit iväg till affären än, ligger hemma i influensan. Hoppas kunna testa senare idag,men varningslampan för låg batterinivå på lasern lyser inte med dom batterier jag har i nu.
 
Ajdå, det är inte kul! Hoppas du blir bättre snart! Ska se om det står något om troubleshooting i min manual.

Edit

The instrument is fitted with a Powersave mode. If particularly good visibility of the laser line is not necessary and you wish to save energy, you can switch the Pulse mode on and off by pressing the PULSE/POWERSAVE MODE key 2.

After power-on, and in case the temperature exceeds 5°C, as per default, Lino L2G is in the PULSE/POWERSAVE mode. Pressing the PULSE/POWERSAVE MODE key 2, the brightness of the laser can be raised. After 60 seconds the laser automatically switches back to PULSE/POWERSAVE mode. To be able to detect the laser lines over long distances (> 15 m) or in unfavourable lighting conditions, a laser detector can be used. The detector is able to locate the laser beam in Pulse mode, even over long distances.
Dropping or violent shaking of the instrument may damage it. Check the instrument for any damage before using it. Check the levelling accuracy of the instrument regularly.
 
Redigerat:
Snailman
jag har en lino L2 och den är ju helt annorlunda, men på den är det så att pulsläget ska efterapa en roterande laser så lasern blinkar med så hög frekvens så det enda man märker är att den verkar lysa svagare då...

när min laser inte lyckas nivellera (den står för snett) så lyser inte laserstrålen alls men de två första indikeringarna blinkar långsamt...

Det kan inte vara så att er laser visar att den inte kan nivellera genom att blinka långsamt med själva lasern? borde ju stå i eran manual (som borde finnas på nätet tycker man)
 
Tack för era svar. Den här blinkar ju verkligen av och på med 1 sek mellanrum. Bra med infon Snailman om hur det fungerar när den är utanför området den klarar att justera sig själv. För jag fattade aldrig om den verkligen stängde av sig själv helt eller om den bara blinkade som den här gör. Har gjort en snabbtest av hur rätt den mäter enligt instruktion i manualen och enligt den så är den ok Så för att sammanfatta:

1.Den verkar inte ha batteritorsk, för den larmar inte med lampan på ovansidan. Har dock inte kunnat prova med nya batterier än men jag ska.
2. Den verkar inte vara utanför området som den klarar av att justera, eftersom den inte stänger av lasern helt utan den blinkar verkligen.
3. Den verkar mäta korrekt enligt den snabbtest jag gjort.
4. Det kanske inte är ett fel, det kanske är en feature... : /

Ska försöka kontakta Leica support idag och se om jag kan få något svar av dom. Försökte i fredags utan lycka.
 
Snailman
Jag har alltså en L2 det är inte samma apparat som en L2p5.... så kan fungera annorlunda än din
 
Det enda sättet jag kan få min L2P5 att blinka med 1 sec mellanrum så är det om jag ställer den snett på en tumstock på ett bord eller liknande, dvs utanför det området som den kan justera nivån själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.