Hej!

Sonen råkade tappa 2 legobitar på baksidan av kaminen (ca 5cm) där ventilluckan sitter o ger ut värme (se bild där jag har markerat).

Jag fick ut en bit men den andra ramlade inåt (oklart var exakt) och det är omöjligt att få den andra biten eller nå så långt in utan att demontera kaminens baksida...

Tänkte boka upp en servicetekniker för stt kolla upp detta o eventuellt demontera baksidan för att få ut resterande legobitar men vill höra vad ni tycker o tänker...?
Det är ändå högkvalitativa plast på legobitarna men det blir ändå ganska varm där bak med risk att det smälter.. Har någon varit med om något liknande med sin kamin?
 
  • Modern vedeldad kamin med synligt brännrum och rör. Dammpartiklar på ytan. Inomhus, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plasthölje, fläktblad, röd tråd eller fiber inuti, damm, grå toner, detaljnärbild, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T th3stinger skrev:
Hej!

Sonen råkade tappa 2 legobitar på baksidan av kaminen (ca 5cm) där ventilluckan sitter o ger ut värme (se bild där jag har markerat).

Jag fick ut en bit men den andra ramlade inåt (oklart var exakt) och det är omöjligt att få den andra biten eller nå så långt in utan att demontera kaminens baksida...

Tänkte boka upp en servicetekniker för stt kolla upp detta o eventuellt demontera baksidan för att få ut resterande legobitar men vill höra vad ni tycker o tänker...?
Det är ändå högkvalitativa plast på legobitarna men det blir ändå ganska varm där bak med risk att det smälter.. Har någon varit med om något liknande med sin kamin?
Ja nog är det bra om biten kommer bort.
Du kan inte ta av toppen och på så vis komma åt den, utan tekniker.

Kolla monteringsanvisningen för din Contura om du ser hur den är monterad.
 
  • Gilla
th3stinger
  • Laddar…
Tyvärr har du isolerat rör direktanslutet mot kaminen, annars så hade det gått å lyfta upp ventilationsgallret.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tyvärr har du isolerat rör direktanslutet mot kaminen, annars så hade det gått å lyfta upp ventilationsgallret.
Exakt. Ventilationsgallret sitter isolerat runt kaminens rör o jag ägnade några timmar för att läsa instruktionen o fick till slut loss framsidan som komiskt nog är som lego där allt hör ihop med varandra o gallret måste komma loss först för att sedan få loss framsidan (se bild)... Men sen vågade jag inte fortsätta o skruva loss baksidan där det satt 4 stora skruvar så jag fick lägga tillbaka allt ..

Länk till instruktion: https://docplayer.se/9723410-Installations-anvisning.html
 
  • Svart braskamin med synligt rör och rosröda markeringar ritade på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra hela övre biten frammåt och ta loss den, sedan kan du ändra gallret i sidled.
 
Dammsugare med ett litet rör, typ vp rör som man tejpar fast och kan suga upp biten.
 
  • Gilla
th3stinger och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jag ska faktiskt testa med damsugaren (+ ngt mindre rör) o se om jag fångar upp något... Det tänkte jag inte på.. Jag får lyfta bort den övre delen igen först..

Problemet är att jag inte ser legobitarnna för de sitter längre in därbak så jag måste chansa lite.. Jag hade en inspektionskamera förut (kabel 5m) ska se om jag hittar ngt ifall jag testar med den oxå!
 
Hur slutade det? Är lite nyfiken 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.