Har ett litet bekymmer med spottarna i köket att dom får för sig att slockna i tid och otid, det är 15st junistar gyro 8w som är kopplade till en elko 315gle dimmer som är trappkopplad, har hänt flertalet gånger att ljuset slocknar och då har jag släkt och tänt igen. Ibland får man göra det ett par gånger och ibland endast en gång sen håller sig ljuset igång. Kan inte se något mönster utan det sker väldigt sporadiskt! Kan det vara dimmern som kanske håller på att tacka för dig
 
Ja det låter som det om alla downlights slocknar samtidigt. Dimmern ska klara 315W, men inte LED. En tumregel är att tänka att om man som du har en dimmer avsedd för glödljus eller elektronisk trafo skatta motsvarande armatur som halogen. Då ligger man ofta i överkant men på den säkra sidan om data saknas. I ditt fall 35x15=525W. Byt till en LED-dimmer som klarar minst 200W LED.
 
  • Gilla
Fritz_85
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ja det låter som det om alla downlights slocknar samtidigt. Dimmern ska klara 315W, men inte LED. En tumregel är att tänka att om man som du har en dimmer avsedd för glödljus eller elektronisk trafo skatta motsvarande armatur som halogen. Då ligger man ofta i överkant men på den säkra sidan om data saknas. I ditt fall 35x15=525W. Byt till en LED-dimmer som klarar minst 200W LED.
ja då var nog inte mina tankegångar helt fel, roligt att elko skriver att den kan även fungera på LED ska nog ändå införskaffa en som dom själva säger är avses för LED istället. Fast då behöver det dras en nolla till den med egentligt elko men märkligt att elektrikern inte satte en LED dimmer från första början när köket gjordes
 
Det gör den, men 15st 8W LED-armaturer är mycket. Hade du haft 10st hade det nog inte varit några problem. Jag kan inte tala för denna dimmern men vissa tillverkare anger att dimmern klarar 1/5 av effekten i LED om den inte särskilt anges som LED-dimmer.
 
J Johan456 skrev:
Det gör den, men 15st 8W LED-armaturer är mycket. Hade du haft 10st hade det nog inte varit några problem. Jag kan inte tala för denna dimmern men vissa tillverkare anger att dimmern klarar 1/5 av effekten i LED om den inte särskilt anges som LED-dimmer.
ja jag har förstått att man inte kan gå efter effekten som är angiven på denna dimmer, fast sen är varken jag eller frun så värst intresserade av att ha dimmer till allt, då det blir nog att byta till en vanlig strömbrytare istället så bör problemet vara ir världen sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.