Har en gammal mögig bil jag skulle vilja ha lite bättre ljus på. Finns 400w ledramp på biltema men de säljer kabelsats till som endast är för upp till 300w. Fattar inte hur det går ihop. Nån skrev nånstans att rampen ändå drar antagligen mycket mindre än så, så det är lugnt. Men framstår inte som logiskt för mig? Kan någon förklara hur det funkar?
 
Led drar 13,5A vid 12V så de blir 162W
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Så då motsvarar 162W en lampa på 400W?
 
H Håbbe01 skrev:
Så då motsvarar 162W en lampa på 400W?
Nej.
Teoretiskt skulle den kunna dra 400W med dom Osram LED som sitter i den, men effekten har begränsats i drivern.
400W är felaktig marknadsföring.
Kolla skillnaden i ljusflöde teoretiskt & Effektivt 😮
Från manualen:

Teknisk specifikation för belysningsprodukt: effekt, temperaturintervall, LED-typ, ljusflöde, färgtemperatur, dimensioner, material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jo körde fast på just 400w, fick ej ihop det.
 
20665 lumen på julas påstås vara faktiska och inte teoretiska så skulle då vara mer än biltema
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Så ska man istället titta på lumen är denna från jula med lägre watt ändå mycket starkare med 20 000 lumen?

[länk]
Ja, om specen stämmer så är det så.
Då ska Julas ramp dra 22,5A vid 12V.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hur sätter man fast jularampen? Ser att de har sånna nummerplåtshållare, men bara för 20" ledramper, denna är ju 30". Fattar inte varför de inte säljer tydligare artiklar som passar ihop
 
Fairlane
Jag skulle nog ta dessa 20000 lumen med en hel skopa salt. De brukar inte lysa bättre än belysning med 5000 lumen.

För två år sen köpte jag denna (eller snarare föregångaren till denna): https://www.valostore.se/sv/produkt/extraljus_purelux_road_curve_c550/HS10539-12047

Jag är klart nöjd. Den lyser mycket bättre än en annan ljusramp jag har, med högre lumen...

Jularampen levererades väl med fästen som man skruvar fast på lämpligt (eller olämpligt) ställe. Man får nog hitta något på sin bil. Jag har sett folk som skruvar fast den i taket och folk som skruvar fast den på ovansidan av motorhuven... Inte ställen jag skulle välja.
 
K kurlakarl skrev:
Hur sätter man fast jularampen? Ser att de har sånna nummerplåtshållare, men bara för 20" ledramper, denna är ju 30". Fattar inte varför de inte säljer tydligare artiklar som passar ihop
Följer med glidfästen borde då gå att anpassa, till valfri skylt adapter
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog ta dessa 20000 lumen med en hel skopa salt. De brukar inte lysa bättre än belysning med 5000 lumen.

För två år sen köpte jag denna (eller snarare föregångaren till denna): [länk]

Jag är klart nöjd. Den lyser mycket bättre än en annan ljusramp jag har, med högre lumen...

Jularampen levererades väl med fästen som man skruvar fast på lämpligt (eller olämpligt) ställe. Man får nog hitta något på sin bil. Jag har sett folk som skruvar fast den i taket och folk som skruvar fast den på ovansidan av motorhuven... Inte ställen jag skulle välja.
Orkar inte krångla så mycket, vill bara köpa nåt här på lokala handelsplatsen som är billigt och går smidigt att få dit. Jula verkade ha smidig reläkoppling med en h4 kontakt så man slipper skarva eller tjuva i kablarna. Ljuset på bilen nu är i princip icke-existerande så tror jag blir nöjd med vad som helst antagligen. Hade en kia elbil förut som jag tyckte lyste fantastiskt bra, men läste senare att många ägare var missnöjda med klent helljus. Får jag något liknande i styrka är jag mer än nöjd!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
https://www.jula.se/catalog/bil-och...elysning/extraljusramper/ljusramp-led-016019/

Blev den här ljusrampen och julas kabelsats med 30A säkring. Lite pill att koppla in och fick skarva för DT kontakten passade inte med rampens DT kontakt, och mitt helljus är H1 inte H4 eller H7, så klippte snabbkopplingen och tog en strömtjuv istället.

Min helt oinsatta åsikt om ljuset är att det lyser som in i h*lvete. Behöver absolut inte mer, är jättenöjd verkligen! Har man en något äldre bil med dåliga helljus och bara vill se bättre billigt utan att vara så intresserad av detaljer i ljusbilden eller har åsikter om utseende på en sån här pryl så borde de flesta bli väldigt nöjda med en sån här billig ramp.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.