Hej!

Fick hem ett brev från Vattenfall att man tänker utföra ledningsröjning i mitt område.

Vi har en luftledning som går mellan våra tomtgränser. Det växer en hel del träd runt ledningen, dom står också på eller nära tomtgränsen. Detta är det enda "skyddet" mellan tomterna, utan träden blir det helt öppet.

Har man något alls att säga till om ang. avverkning av dessa träd? Eller kan nätägaren göra precis som dom vill?

Vill gärna veta vad som gäller innan vi kontaktar dom.
 
De träd som måste tas bort för ledningens skull har du nog inte så mycket att säga till om, men de tar inte onödigt många träd.
 
Om ni håller efter höjden på träden själva så behöver dom inte fälla träden.

Ta kontakt med nätägaren och fråga vilken höjd träden högst får vara för att undvika fällning.

Jag vet att Sydkraft/Eon (iaf förr) har varit resonabla gällande den biten, en av mina barnrdomskompissar & deras grannar höll efter höjden på träden själva.
Träden stod på båda sidor om ett dike mellan tomterna och en åker.
 
Redigerat:
Se till att vara på plats när de gör ledningsröjningen. De som utför jobbet brukar, i alla fall de gånger jag har haft med dom att göra, vara mycket hjälpsamma. Både genom att stångsåga grenar och toppar i träd jag velat ha kvar istället för att fälla likväl som de hjälpt mig att fälla träd som de kanske skulle lämnat annars, men som jag velat ha bort, men inte vågat fälla själv på grund av närhet till ledningen.
 
O
Du kan troligtvis inte påverka vattenfall. Menå ä du kanske kan "påverka" de som fäller träden. Så se till å håll dem med kaffe å kakor, så ökar dina chanser :)
 
Du fick säkert kontaktuppgifter till dom som skall utföra röjningen, ring dit och prata med dom, vad jag hört brukar dom vara rätt så medgörlig....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.