Hej alla Husbyggare.! Ledningskollen är ju bekant. Men hur jobbsr man med den?
Var ett tag sen. När jag försöker logga in ombeds jag använda Bank- id. Är det okay att logga in med bank-id? Eller finns det nåt annat sätt? Saken är den att det finns en el skylt på baksidan av tomten, där jag ska bygga staket. Jag misstänker att det är servicen som kommer in där.
 
4774
Ja det är ok att logga in på Ledningskollen.
Invänta svar från dem och utgå sedan efter svaret. Det är enklast 😀
 
Nu minns jag. Man kunde " tjuvkika" först och se på förhand och utesluta om det fanns några ledningsägare i närheten. Annars kunde man strunta i hela saken. Då behövde man inte logga in och kontakta nån eller så. Finns den möjligheten kvar?
 
4774
Jag visste var ledningarna gick men gjorde en koll då SMOHF krävde det när de ålade oss att göra ett nytt avlopp och ny trekammarbrunn samt ny filtrering helt i onödan då det vi hade var till glädje för bonden som köpte loss den åkermark från tidigare ägare och det var dit samtliga spridarör gick medans brunnen låg på vår mark. Men i vilket fall, svaret jag fick från Ledningskollen var att jag fick absolut inte gräva då frågan var outredd.
Saken är att nya avloppet gick precis där det gamla låg 😀.

Så har du själv ett hum om var ledningarna går så gör kollen men bry dig mindre om svaret. Tror inte att du får tjuvkika men du kan ju be ledningsägaren klargöra var de ligger. Vilket de borde veta.
 
C
P PerOF skrev:
Nu minns jag. Man kunde " tjuvkika" först och se på förhand och utesluta om det fanns några ledningsägare i närheten.
Nä, det är inte så det funkar, och jag tvivlar på att det funkat så tidigare heller.

Ledningskollen själva har ingen koll på var ledningarna går. De har bara en grov koll på vilka ledningsägare som finns i ett område. Så pass grov att jag tvivlar på att det är möjligt att det inte skulle finnas någon ledningsägare om man söker i ett bebyggt område.

Ditt ärende skickas sedan vidare till respektive ledningsägare som var och en i sin tur (potentiellt) svarar med kartunderlag m.m. Så ledningskollen själva har ingen koll på var ledningarna går.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Hej! Ledningsägare här - jag har ansvar för vår fiberförenings närvaro på Ledningskollen. Som Cpalm skrev, själva Ledningskollen är bara ett paraply för alla ledningsägare så att man lätt ska kunna komma i kontakt med alla ledningsägare när man ska gräva i marken.
Min önskan är att ALLA som ska sätta spaden i marken lägger in en förfrågan till Ledningskollen så att jag och alla andra ledningsansvariga kan se om våra ledningar ligger i farozonen för att bli skadade. Det kostar ingenting att lägga ett ärende/fråga och det är inget man ska tveka att göra. Jag kommer så gärna ut och ritar på marken var våra kablar går om det innebär att de inte kommer att skadas.
Det finns rutor att fylla i om varför man gör en förfrågan. "Vill bara veta var ledningarna går så att jag kan planera inför framtida trädgårdsprojekt" är en fullgod anledning att lägga en fråga på Ledningskollen.

Varför är du orolig att använda Bankid? Kom ihåg att om du inte gör en ledningsförfrågan och du gräver av - då är ansvarig för skadan (kan bli dyrt). Om du däremot gjort en ledningsförfrågan, fått kartor och/eller utmärkning i fält - och gräver av där det inte ska finnas någon ledning - Då är du fri från ansvar och ledningsägaren står för reparationen (och ser förhoppningsvis till att uppdatera sin dokumentation!)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
4774
M matsuhlen skrev:
Hej! Ledningsägare här - jag har ansvar för vår fiberförenings närvaro på Ledningskollen. Som Cpalm skrev, själva Ledningskollen är bara ett paraply för alla ledningsägare så att man lätt ska kunna komma i kontakt med alla ledningsägare när man ska gräva i marken.
Min önskan är att ALLA som ska sätta spaden i marken lägger in en förfrågan till Ledningskollen så att jag och alla andra ledningsansvariga kan se om våra ledningar ligger i farozonen för att bli skadade. Det kostar ingenting att lägga ett ärende/fråga och det är inget man ska tveka att göra. Jag kommer så gärna ut och ritar på marken var våra kablar går om det innebär att de inte kommer att skadas.
Det finns rutor att fylla i om varför man gör en förfrågan. "Vill bara veta var ledningarna går så att jag kan planera inför framtida trädgårdsprojekt" är en fullgod anledning att lägga en fråga på Ledningskollen.

Varför är du orolig att använda Bankid? Kom ihåg att om du inte gör en ledningsförfrågan och du gräver av - då är ansvarig för skadan (kan bli dyrt). Om du däremot gjort en ledningsförfrågan, fått kartor och/eller utmärkning i fält - och gräver av där det inte ska finnas någon ledning - Då är du fri från ansvar och ledningsägaren står för reparationen (och ser förhoppningsvis till att uppdatera sin dokumentation!)
Men vad gör jag då när jag skickat en förfrågan pga nytt avlopp, trekammarbrunn och infiltration och tänker gräva ner på exakt samma ställe som avloppet och de andra sakerna låg = inga kablar . Men ändå får till svar att jag "får absolut inte gräva då frågan är outredd".?
Vi hade inte tid att vänta men jag hade ändå velat få ett ok att gräva istället.

Grävmaskinisten stötte inte på en enda kabel då allt med ledningar går på andra sidan huset
 
C
Får och får, det finns ju ingen lag på att du måste använda ledningskollen om du känner dig trygg i att det inte finns nåt i backen där du gräver. Bara det att det sker på egen risk och många förmodligen ångrat djupt att de inte kollat först. Ledningskollen blir ju ett utmärkt sätt att skjuta över risken på ledningsägaren.

Har haft liknande aber med anvisningarnas giltighetstid (1 månad(?)). Hade ett projekt som drog ut på tiden, och när jag öppnade samma ärende för tredje gången för att ha mitt på det torra med en giltig anvisning började elnätägaren knorra.
Men det löste sig i praktiken enkelt med att jag fick okej att fortsätta gräva enligt tidigare gjord utsättning. Vi var ju båda rörande överens om att inget tillkommit eller ändrat läge sedan sist.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Nej jag vet att det inte är lag på det, utan, precis som du, vill jag ha mitt på torra oxå. Vi hade dessutom bara bott här i ett halvår.
 
C
4774 4774 skrev:
vill jag ha mitt på torra oxå
Ja, då får man ju vänta några dagar på att ärendet blir behandlat.
Som ett exempel kan nämnas att min fiber korsar ledningen till trekammarbrunnen. Nu är jag förvisso rätt säker på att fiberägaren har noll koll på kabeln då vi grävde själva, så osäker vad som gäller om någon i framtiden skulle begära utsättning.
 
4774
Det svaret fick jag efter ca 1 månad. Ringde Ellevio som är nätägaren men de visste tydligen inte heller men hade inte lust att komma hit för utsättning pga personalbrist (knappast). Så jag gick helt enkelt på min nyförvärvade kunskap om ledningar och en stark förvissning att det knappast låg några ledningar i det befintliga avloppet förutom värmekabeln vill säga.
 
4774
C cpalm skrev:
Ja, då får man ju vänta några dagar på att ärendet blir behandlat.
Som ett exempel kan nämnas att min fiber korsar ledningen till trekammarbrunnen. Nu är jag förvisso rätt säker på att fiberägaren har noll koll på kabeln då vi grävde själva, så osäker vad som gäller om någon i framtiden skulle begära utsättning.
Du får väl rita en karta och sätta in i en huspärm som sedan följer med huset om,/när ni säljer 😀
 
C
4774 4774 skrev:
Det svaret fick jag efter ca 1 månad.
Maximal svarstid är 10 dagar, så det är ju inte acceptabelt. Utsättning behöver ju inte göras om du inte skall gräva i närheten av någon ledning.

4774 4774 skrev:
Du får väl rita en karta och sätta in i en huspärm som sedan följer med huset om,/när ni säljer 😀
Tanken har slagit mig 😀
Men jag är mest lite nyfiken på vad man skulle få för svar om man lägger att anvisningsärende på det berörda området. Inget svar alls, hänvisar de till huspärmen, kommer de hit och mäter ut den (har söktråd, men det var inget formellt krav)?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
C cpalm skrev:
Maximal svarstid är 10 dagar, så det är ju inte acceptabelt. Utsättning behöver ju inte göras om du inte skall gräva i närheten av någon ledning.


Tanken har slagit mig 😀
Men jag är mest lite nyfiken på vad man skulle få för svar om man lägger att anvisningsärende på det berörda området. Inget svar alls, hänvisar de till huspärmen, kommer de hit och mäter ut den (har söktråd, men det var inget formellt krav)?
När vi köpte fastigheten så stod det i prospektet "gäststuga med indragen el". Den indragna elen var en kabel från husets proppskåp över hela gräsmattan för att slutligen ringla sig upp på trappen och in genom ett hål i dörren vilket gjode att du var tvungen att koppla loss den i gäststugan för att överhuvudtaget komma in.

Det första vi gjorde var att gräva ner kabeln med rörgenomdragningar och satte ett proppskåp i lillstugan som vi kopplade kabeln till genom hörnet bredvid dörren vilket inte ens syns då trappan täcker det.

Det har Ellevio inte en aning om heller.
 
C
4774 4774 skrev:
Det har Ellevio inte en aning om heller.
Nä, så är det ju, men det är ett s.k. inomgårdsnät som du helt och hållet ansvarar själv för och Ellevio inte har med att göra. Det är med andra ord fastighetsägaren själv som är ledningsägare i det fallet.

Fibern däremot ägs av nätägaren även om den (delvis) går på min mark och det är jag som grävt ner den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.