Hej!

ska gräva ny infiltration och har gjort allt enligt ledningskollen.

elledningarna är utsatta så det är okej.

men jag har även telefonkabel in i huset.

dock fick jag inget riktigt svar av skanova som jag gissar ansvarar för teleefonledningen.

så jag mailade dem, (eller geomattik.se nånting heter mailen)

jag fick då svar att de endast har luftledningar i området och jag som ska gräva inte omfattas.

jag skrev då tillbaka att det bör gå en kabel från stolpen som står på grannfastigheten in till mitt hus.
vilket jag vet att det gör för jag ser ju vart kabeln går ner i marken i stolpen, och även vart den kommer upp ur marken vid huset.

de har dock inte svarat trots att jag mailat dem varje dag i en vecka nu.

har jag ansvaret på min tomt? hur gör man?
 
Jag vet inte, men jag tror att om du ger dem chansen att märka ut ledningen, och de avböjt att märka ut den, Då bör ansvaret för en avgrävning hamna på Skanova. Men jag vet inte om resonemanget håller. Och i praktiken så blir det kanske ändå du som får största skadan, skanova kan mycket väl ta flera månader på sig att laga ledningen.
 
P
Om du ser var den går ner och kommer upp så borde den väl gå rakaste vägen mellan dessa punkter om du nu inte har något berg ivägen ?
 
Har du något abonnemang kopplat till ledningen?
Annars struntar de troligen i om du gräver av för inom kort ska den tas ur drift ändå.

Däremot kan man fundera på hur Skanova/Telia hushåller med pengarna Här i trakten lägger de väldigt med energi på att hålla liv i en ledning med bara en abonnent i ena änden och som dessutom bara har telefonabonnemang (ej ADSL). Vore troligen billigare att redan nu ersätta med GSM-sändare då de släcker ner ledningen 30 september. Men det är väl inte samma gubbar som jobbar med nedmontering och drift. :surprised:
 
såhär har jag mailat:
Hej!

ja jag fick kartan nu, och det var samma som jag fått tidigare.

men, det syns ju bara området jag ritat in.

telefonkabeln ser jag inte någonstans?

eller tolkar jag kartan fel?

de svarar:

Det är för att Skanova endast har luftledning i området och dessa låg ej med som ett laget i kartan. Vill du att jag skickar över en karta med luftledningarna?

Mvh
Ida
Geomatikk Sverige AB

jag svarar:

hej!

aaha då förstår jag.

men kabeln ligger nedgrävd ca 100 meter mellan stolpen på grannfastigheten och mitt hus.

så där är det inte luftledning.

går den märka ut?

ligger den i samma kabelgrop som elkabeln?

inget svar....jag mailar igen

Hej igen!

nu kommer jag börja gräva vilken dag som helst och vill därför försäkra mig om att ni endast har luftledningar på min fastighet?

visst är det telefonledningen vi pratar om?

kan luftledningar gå i marken?

eller är det jag som äger ledningen mellan stolpen och mitt hus och ni därför inte sägs ha någon ledning?

vänligen bekräfta att ni inte har någon ledning i marken i det område jag sökt


inget svar...mailar igen

hej igen!

ingen återkoppling?!?


inget svar...mailar igen

varför svarar ingen?
 
Peter_K skrev:
Om du ser var den går ner och kommer upp så borde den väl gå rakaste vägen mellan dessa punkter om du nu inte har något berg ivägen ?
de ser jag... men knappast at de går raka vägen... det gör inte elledningen iaf och jag ser vart den går ner och kommer upp...
 
hydrolift skrev:
Har du något abonnemang kopplat till ledningen?
Annars struntar de troligen i om du gräver av för inom kort ska den tas ur drift ändå.

Däremot kan man fundera på hur Skanova/Telia hushåller med pengarna Här i trakten lägger de väldigt med energi på att hålla liv i en ledning med bara en abonnent i ena änden och som dessutom bara har telefonabonnemang (ej ADSL). Vore troligen billigare att redan nu ersätta med GSM-sändare då de släcker ner ledningen 30 september. Men det är väl inte samma gubbar som jobbar med nedmontering och drift. :surprised:
jo jag har adsl på linan :)
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
P
camaro1969 skrev:
de ser jag... men knappast at de går raka vägen... det gör inte elledningen iaf och jag ser vart den går ner och kommer upp...
Hos mig gick de tillsammans, el&tele alltså.
 
Det går att ringa till Skanova, de svarar rätt snabbt och bra, åtminstone i vissa ärenden. Jag ringde och bad dem ta bort lite ledning, vilket de gjorde efter någon vecka.
 
Peter_K skrev:
Hos mig gick de tillsammans, el&tele alltså.
tror jag att de gör en bit hos mig med...

men jag vill gärna försäkra mig om vart ledningen går innan jag ska gräva...

kostar ju inget, gräver jag av den däremot lär jag ju få bekosta det...
 
undrar om de läst tråden för nyss ringde de upp :)

jaa de kunde vara nedgrävda av ägaren så de satte inte ut ledningen om det inte var viktigt för hemlarm eller att man drev företag via hemmet..

jag sa då att jag drev företag, vilket jag gör.

men hon sa att ja kunde gräva lite försiktigt... haha
och om man grävde av den var det inte hela världen då det är kopparledning som går laga enkelt. så jag kunde gräva iaf utan att bli ersättningsskyldig enligt henne i telefon

jag bad dem bekräfta via mail att jag kan gräva på och de skulle svara mig... så får se om man får något mail :)
 
så här svarar de dumma jäklarna....

Hej!
Det stämmer att vi normalt inte sätter ut ledningar som inte finns i kartan, samt abonnentledningar, utan där gäller försiktig grävning.
Vad som gäller vid eventuell grävskada är ingenting som jag kan garantera, utan det är någonting som utreds då.

Men eftersom ledningen ej finns med i kartunderlaget och du på ett ungefär vet vart denna ledning ligger, anser jag att ni kommer att klara er utan ledningsanvisning.

Med vänlig hälsning,
Caroline Oddman
Geomatikk Sverige AB
Rikstäckande ledningsanvisning
 
Tänk oxå på att just telekablar ligger o flyttar sig lite hur som helst över tid. För när jag beställde hem karta, så gällde den bara i 30 dar. Efter det så var det mitt fel om jag grävde av en kabel någonstans på tomten:)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Om det är en vanlig teleledning till en fastighet så innehåller den fyra trådar. Om du gräver av den så kan du skarva den själv. Välj skarvkoppling som passar i mark så ska det inte vara några konstigheter. Har grävt av ett antal genom åren...
 
Skanova hade "inte tid" att göra kabelutsättning hemma hos mig fick jag till besked, så de undrade vänligt om de kunde vänta lite längre än vad som är i regelverket för ledningskontrollen. Eftersom jag var ute i god tid accepterade jag detta och påpekade vilket datum jag skulle gräva.

Dagen innan grävning blev det fart på dem när jag ringde och påpekade att de inte varit hos mig, och att jag kommer att gräva. När de inte satt ut hade jag inget ansvar, och eftersom det är en större "stam" som går där regerade de. Tror det tog max en timme innan de stod utanför :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.