Hej

Håller på och målar om huset så har slitit ner all belysning och tänkte göra om allt och köra över astro ur istället för ljusrelä som jag kört innan. Mitt garage har jag inte haft belysning på innan men har nu fått en idé om att montera en ledlist runt garaget, Jag har dock ingen erfarenhet av ledlister funkar de bra? Vilka märken bör man kolla efter? Det enda jag vet är att jag vill ha 3000k eller varmare. Och att det blir några meter runt sett att många är 5m ifrån början och det är för kort men även sett att man kan klippa vissa.
Som ni ser på bilden har jag en vit ram runt garaget så listen kommer inte synas. Idag är det dock öppet uppåt, tror ni det kommer se skumt ut om det lyser uppåt också eller måste man skaffa någon riktbar list eller ska jag helt enkelt tänka om?
Rödmålat garage med vit ram utan belysning och trädgårdsutrustning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är ute efter trivsel belysning kan tilläggas.

Ska väll lägga till att jag tänkte dra listen bakom den vita ramen.
 
L
En ledlist i metervara lyser inte uppåt men lite i sidled dom går att skarva ( lödning ) kan matas från ena ändan , lite pillit men går bra , skarv och ända och skarv bakas in i silikon , det som ska tänkas på är att driftdonet klarar att dra belastningen , det finns dom som är täta inbakade i en plast
 
Bakas in i silikon lät ju inte så seriöst.. finns det inte andra bättre alternativ? Annars kanske jag ska tänka om.
 
Jag har köpt en sådan här dimbar 230V slinga, riktigt trevligt varmvitt ljus 2500K
Fördelen med 230 är att man slipper transformator och att slingan kan i princip
vara hur lång som helst utan skarvar.
Levereras färdigmonterad i rätt längd, jag dimrar min med en nexadimmer.
 
L
T Tobias Pettersson skrev:
Bakas in i silikon lät ju inte så seriöst.. finns det inte andra bättre alternativ? Annars kanske jag ska tänka om.
Inte baka in , missförstånd genom texten , baka in skarven mellan 2 slingor och på anslutningen
 
L Leif i Skåne skrev:
IP 65 Led 2.5 W/m samt PLEJD dimmer, inbyggt astrour, timer tänd och släck med mobilen.

det löser alla dina önskningar.

[länk]

[länk] group #1

Har du prövat den listen? Hur är den i max? Är inte jätte sugen på en dimmer då jag vet att jag aldrig kommer att ändra den. Plejd dimmern är ju trevlig men jag känner nog att det blir ett vanligt astrour i elcentralen då jag vill köra övrig utomhusbelysning på samma ur och de ska inte dimmras.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har köpt en sådan här dimbar 230V slinga, riktigt trevligt varmvitt ljus 2500K
Fördelen med 230 är att man slipper transformator och att slingan kan i princip
vara hur lång som helst utan skarvar.
Levereras färdigmonterad i rätt längd, jag dimrar min med en nexadimmer.
Vad har du för modell?
 
T Tobias Pettersson skrev:
Har du prövat den listen? Hur är den i max? Är inte jätte sugen på en dimmer då jag vet att jag aldrig kommer att ändra den. Plejd dimmern är ju trevlig men jag känner nog att det blir ett vanligt astrour i elcentralen då jag vill köra övrig utomhusbelysning på samma ur och de ska inte dimmras.
PLEJD Controller för 16A resistiv last har också astrour, samma pris . Det smarta är, att där är också timer och uppehåll på natten. med en enkel ljusrelä kan du trigga dem med helljuset t.ex. eller med mobilen samt från fler återfjädrande brytare.

Skärmdump av Plejd appens gränssnitt för styrning av belysning med astrour-funktioner och schemaläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
PLEJD Controller för 16A resistiv last har också astrour, samma pris . Det smarta är, att där är också timer och uppehåll på natten. med en enkel ljusrelä kan du trigga dem med helljuset t.ex. eller med mobilen samt från fler återfjädrande brytare.

[bild]
Men har plejden fler kanaler? Inte vad jag kan se? Jag vill inte dimmra resten av min utomhus belysning.
 
Jag gillar idén skarpt men de lösningar kg sett har varit sådär. Listerna ger imho för lite ljus och det lyser inte speciellt långt ner på väggen.
 
T Tobias Pettersson skrev:
Men har plejden fler kanaler? Inte vad jag kan se? Jag vill inte dimmra resten av min utomhus belysning.
PLEJD Controller är ingen dimmer utan ren ON/OFF med ett kraftigt relä (förmodligen) på 16A

Men astrour och timers är den samma i båda.
De har två separata ingångar som man kan använda som man vill.

Belastningar.
Halogen(230V) /Glödljus max3500W max3500VA max16A
LED-laster max800W max1000VA max4A
Lysrör okompenserade max700W max2300VA max10A.
Lysrör kompenserade max1500W max1750VA max8A.
Lågvoltshalogen elektronisk max1500W 1750VA max8A.
Lågvoltshalogen konventionell max1200W max 1200VA max5A.
Lågenergilampor max500W max800VA max4A.
 
L Leif i Skåne skrev:
PLEJD Controller är ingen dimmer utan ren ON/OFF med ett kraftigt relä (förmodligen) på 16A

Men astrour och timers är den samma i båda.
De har två separata ingångar som man kan använda som man vill.

Belastningar.
Halogen(230V) /Glödljus max3500W max3500VA max16A
LED-laster max800W max1000VA max4A
Lysrör okompenserade max700W max2300VA max10A.
Lysrör kompenserade max1500W max1750VA max8A.
Lågvoltshalogen elektronisk max1500W 1750VA max8A.
Lågvoltshalogen konventionell max1200W max 1200VA max5A.
Lågenergilampor max500W max800VA max4A.

Har du prövat den här produkten? Den verkar ligga skapligt till i pris mot andra astro ur.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag gillar idén skarpt men de lösningar kg sett har varit sådär. Listerna ger imho för lite ljus och det lyser inte speciellt långt ner på väggen.
Vad är långt ner i din uppfattning då? Jag är som sagt ute efter lite stämnings ljus och inte att få det upplyst för att t.ex kunna gå fram och tillbaka runt garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.