Letar efter ledlampor (E14/E27) som ger ett behagligt och mysigt varmt sken. Räcker att dom är på några få watt. Köpte LED-lampor från Clas Ohlson som skulle lysa 2900k men de är nog närmare 5000k.

Tips på butiker /webbutiker mottages tacksamt.
 
Johan Gunverth skrev:
Tipsar som vanligt om Philips.
+1 på Philips

Och på Ikea köpte jag för ett halvår sedan en typ 3-4 W E14 som har klart godkänt ljus.
 
Tack. Köper ni era Philips på nätet?
 
Mikael_L
Den här lyser med ordentligt varmvitt sken. Typ som en gammal glödis på lågt wattal.
Bara 2,2 watt, men mycket ljus för watten, 200 lumen tror jag det var.
Jag har köpt ett knippe sådana, som sitter i barnens sänglampor, kylskåpet, prydnadsbelysningar osv..., sen ligger det någon i stora lamplådan också, för kommande bruk.
Jag önskar bara att dom även lanserar den lampan i E27-sockel. :)
Till prydnadsbelysning är den ibland för stark.

Den finns även med g9-sockel så i det utförandet har jag den själv som utomhusbelysning på fasaden. Ljuset räcker till att belysa ett bord som mysig belysning vid mat eller ölintag.
Utomhus hade jag faktiskt föredragit lite kallare sken, och därmed ev ännu lite mer lumen/watt, men man kan väl inte få allt man önskar ... ;)


Detta är säkerligen inte världens bästa lampa. Men i prisvärdhet tror jag den ger de flesta andra en bra match.
 
Redigerat:
"Varmvitheten" verkar minska med priset. Köper man billiga LED är de oftast väldigt blåa trots att de kallas varmvita.
Iofs har jag inte hittat någon som jag är riktigt nöjd med som kostar mer. Philips 149-kronors E14 har inte särskilt snyggt ljus heller. Kanske får man skaffa lite transparent gulfärg :).
Helst bör de ha matt glas omkring för "nakna" LEDar är inte så trevliga att ha i synfältet.
 
C
Exakt. LED-lampor må ibland ha rätt färgtemperatur, men ofta usel färgbalans (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ra_(ljus)). Enligt min erfarenhet ofta en lilaaktig ton. Sen varierar ljuskvaliteten ibland väldigt mycket även från olika exemplar av samma lampa. Tyvärr framgår ofta inte vilka egenskaper lampan har, eller så stämmer det inte med verkligheten.

Som jag förstått de så beror det på att det blir stora variationer i tillverkningsprocessen. LED:arna testas och sorteras därför efter vilka egenskaper de fått. Man kan väl nästan förutsätta att vissa tillverkare köper de billigaste LED:arna som ratas av andra.

Tyvärr verkar inte dyrt inte nödvändigtvis heller vara en garanti för att de är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.