Jag skulle byta en lampa idag med elen på och jag skruvade ur lampan och slog i huvudet i Lamp socketen. (Lampan är från 70-talet). Kändes som mitt huvud domnade bort i några sekunder svårt att skilja om det var en elstöt eller om jag slog i huvudet.

Kan det ha varit en elstöt? Kändes skit skumt nästan som en stroke skulle jag beskriva det som. Vet någon om hår är strömledande?
 
Düsseldorff
Varför i helvete byter du lampor med elen på?
 
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
E
Lägg upp bild på lampan, platsen för bytet, eventuellt någon skiss. Vilka ytor hade din kropp kontakt med och vilket medel hade du i håret?

Låter som du slagit i huvudet eller så var det en nästan-stroke, en TIA.
 
E El-Löken66 skrev:
Lägg upp bild på lampan, platsen för bytet, eventuellt någon skiss. Vilka ytor hade din kropp kontakt med och vilket medel hade du i håret?

Låter som du slagit i huvudet eller så var det en nästan-stroke, en TIA.
E El-Löken66 skrev:
Lägg upp bild på lampan, platsen för bytet, eventuellt någon skiss. Vilka ytor hade din kropp kontakt med och vilket medel hade du i håret?

Låter som du slagit i huvudet eller så var det en nästan-stroke, en TIA.
Denna grej var i kontakt med mitt huvud hade strömmen på. Slog i huvudet i mitten av huvudet uppifrån. Endast på hår ytan. Det var endast håret som hade kontakt med socketen.
 
  • Närbild på en öppen lampsockel med elledningar, omgiven av en röd lampskärmstrukturens metallspröt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergången på en lampa med synlig glödlampsocket och rödfärgad lampskärm, som varit i kontakt med användarens hår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du ström av den armaturen så har du ett grovt fel i den. Jag tror inte att den kan bli spänningssatt.
 
E elmont skrev:
Får du ström av den armaturen så har du ett grovt fel i den. Jag tror inte att den kan bli spänningssatt.
Va menar du nu? Är inte så kunnig på el. Jag har hår på mitt huvud som är cirka 10cm. Jag stog upp och slog i huvudet i den socketen? Hur kan inte det bli en stöt? Hade elen på.
 
Om ditt hår verkligen kommit in ända upp i toppen av lamphållaren. Ja då kanske du kan få ström igenom hårstråna. Men då krävs det också att du har kontakt med något jordat. Med någon annan kroppsdel. Har du ex. stått barfota på en metallpall, på ett golv som leder.

Jag tvivlar på att du har kunnat få en stöt, även om håret skulle nå upp till spänningsförande
 
B CarlAKAByggareBob skrev:
… Jag stog upp och slog i huvudet i den socketen? Hur kan inte det bli en stöt? ….
Visst kan du ha blivit stött, men alla stötar är inte elektriska …
 
Håret leder inte vanlig 230 V så bra att du skulle känna det. Däremot leder håret statisk elektricitet, som kan byggas, upp med en spänning på över 10 000V, den urladdning som då kan bli, kan man ofta känna. Men då strömmen är så ytterst liten är det helt ofarligt om än det ibland kan vara otrevligt.
 
H hempularen skrev:
Om ditt hår verkligen kommit in ända upp i toppen av lamphållaren. Ja då kanske du kan få ström igenom hårstråna. Men då krävs det också att du har kontakt med något jordat. Med någon annan kroppsdel. Har du ex. stått barfota på en metallpall, på ett golv som leder.

Jag tvivlar på att du har kunnat få en stöt, även om håret skulle nå upp till spänningsförande
Jag stog på ett lackat trägolv. Så antar det inte var farligt?
 
E
B CarlAKAByggareBob skrev:
Jag stog på ett lackat trägolv. Så antar det inte var farligt?
Nej, du kan vara lugn.
Troligen något psykologiskt.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, du kan vara lugn.
Troligen något psykologiskt.
Aja skitsamma om det var en elstöt eller inte. Kändes jävla skumt iaf. Mår bra iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.