För ett år sedan sålde jag min bostadsrättsvilla. Jag har murat en skorsten av tegelsten och satt in kamin. Ibland när det regnade läckte det in vatten längs skorstensmuren. Jag snålade i början och bockade min egen plåt av galvad vanlig 1 mm plåt. Det blev inte riktigt tätt precis mot muren. Det finns fläckar i innertaket som jag har målat över.

När jag sålde den tog jag dit en riktig plåtslagare som klädde in hela skorstenen och gjorde nya plåtar mot takteglet. På vinden tog jag bort alla isolering. Skar upp plasten. Byggde en ram och klädde den med plast. Under denna plastkonstruktion ställde jag en avfuktare direkt på innertaket. Dom två första dagarna fick jag ut ca 1 liter vatten. Under dom två följande veckorna fick jag ihop totalt 0,5 liter. Sen la jag tillbaka originalplasten. Tejpade igen och la på ny isolering. Vid mätningen vid säljtillfället visade fukt förekomst i fläckarna. Detta var i augusti 2006. Jag lovade att ta dit en kille som mätte på nytt på min bekostnad. Vintern har varit så fuktig och blöt så jag har väntat och väntat. När det var varmt i maj så kunde dom inte komma. Sen har det regnat och regnat.
Men nu tog jag dit honom ändå och han mätte. Vissa fläckar har 82% fukt. Andra har runt 30%. 2-3 centimeter bredvid fläckarna är det 13,2% vilket det för övrigt var på alla andra platser i taket i hela huset. Enl mät killen ligger gränsvärdet på 18%.

Jag går upp på vinden igen. Plockar bort isolering. Plockar bort min gamla tejp. Förväntar mig att hitta kondens under plasten. Känner med fingrarna och allt känns snustorrt. Plastar in på nytt. Sätter dit avfuktaren.

Nu till min fråga. Kan fläckarna som jag målat över ha målats med nån typ av färg som leder ström? Jag minns inte vilka olika färger jag har använt. Hur kan det vara fukt kvar på nersidan av innertaket men kännas helt torrt på ovansidan?

Har en egen fuktmätare (149 kr) den gallskrek när jag mätte i fläckarna. Men när jag körde in piggarna i mitt nybyggda (3,5 månader) omålade uthus som står ute i regnet knattrade den lite försiktigt. Om jag därimot satte den på min t-shirt direkt efter vindsröjningen skrek den.

Fakta
Innertaket är dubbla masonit med stående pappers remsor inuti. Innertaksskivorna har inbyggd glesregel.
Nuvarande ägare eldar inte i kaminen. (Hon har eldat i höstas.)
Det finns inget spjäll i skorstenen.
Skorstenen var pissblöt på utsidan när den kläddes in med plåt.
Huset är byggt 1991.
Ventilationen i huset drar in luft via skorstenspipan om alla fönster och dörrar är stängda i huset.
Fläckarna är några kvadratdecimeter stora. 3 st. Har inte blivit större sedan dom kom första gången.


En konstig grej till. En av fläckarna är inte övermålad. Den visar också fukt men känns torr när man tar på den.

Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.