Jag gjorde rent ugnen, med bakpulver, för nån dag sedan och nu slår jordfelsbrytaren av när jag startar den.
Har läst att fukt kan orsaka samma problem, men den borde väl torka.

Det slog mej nu att bakpulver nog kan leda ström. Så om det sitter torkat bakpulver o vatten någonstans, skulle det kunna kortsluta ugnen?
 
Kvittar det om du kör bara lyse, övervärme, undervärme eller grill?
 
Värmeelementen kan kortslutas av såpa och vatten, speciellt om de har spruckit och är lite öppna. Har varit med om det och fick beställa nytt grillelement som jag bytte själv. Det hade behövt bytas i alla fall, men nu blev det lite mer stress med det. Vi lyckade få liv i spisen tillfälligt med en värmepistol som vi körde på hög värme och därmed torkade ut elementet.
 
Lampan går att använda. Men när jag vrider på vredet med temperatur löser jordfelsbrytaren.

Har kört en kupévärmare i ugnen under eftermiddagen, men det blev ingen skillnad.

Ugnen är tio år, så den håller kanske på att ge sig.
 
fubar skrev:
Lampan går att använda. Men när jag vrider på vredet med temperatur löser jordfelsbrytaren.

Har kört en kupévärmare i ugnen under eftermiddagen, men det blev ingen skillnad.

Ugnen är tio år, så den håller kanske på att ge sig.
Jag hade precis samma symptom att JFB löste när termostaten slog till. Spisen är 15 år gammal och precis inkörd typ, så skaffa rätt reservdel så är du "home free" minst några år till!
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Det får bli en ny spis. Har kollat lite och det blir ju lite dyrare, men då är det å andra sidan nytt.
 
Ugn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.