Hej!

I skrivandets stund håller jag på att byta ut belysningen under köksluckorna. Idag sitter det lysrörsarmaturer och jag vill byta ut det till led som är monterat på distansring (utanpåliggande) problemet som jag har stött på är att jag bara behöver 1 spot som är kopplat till en transformator.

Jag köpte ett paket med tre armaturer och trodde att jag själv kunde välja hur många jag ville använda. Men jag får det inte att fungera. Jag vet att de är seriekopplade men hur skall jag göra om jag bara vill använda en?

Med alla tre inkopplade, då fungerar det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste göra en "bygel", lika som på "baksidan" för att det ska lysa. Sedan kanske du bör kolla minimibelastningen
 
Har funderat på det, finns det färdiga byglar att köpa? Och hur är det med stiften, finns olika stift vad jag har sett.

Eller blir det fram med lödpennan?

En spot är tillräcklig belastning.
 
Redigerat:
Om du ändå inte ska använda de andra två ledspottarna så kan du klippa av kabelarna några cm ut och lägga ihop ändarna. Då kommer den spotten som finns kvar att lysa. Du gör alltså ren kortslutning av de avklippta trådarna fast varje kabel för sig, lägg inte ihop alla fyra ledarna.
 
Oki jag förstår vad du menar. Det blir dyra byglar :) men stiften kommer passa.
Jag skall använda de andra också fast varje spot med en egen transformator. Kökets utformning och befintlig elinstallation gör att jag måste använda mig av tre spotar och varje spot kopplad till en transformator.
 
Då borde det gå att ordna egna byglar och köpa två extra drivers. Lär bli billigare. 😊
 
Skippa bygel och kopplingsdosa. Koppla direkt på trafo. Tänk på att ev strömbrytare måste sitta på starkströms sidan av trafon.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Så enkelt var det. Problemet löst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.