Arbetar med att få ordning på en snickarverkstad i min gamla lada och letar nu efter belysning i budget prisklass. Inget är inköpt utan jag är undersökningsfasen (vad det nu är). Har förstås sökt på forumet och läst en del och man lär sig massor. Nån skriver att det är klart bättre ljusutbyte av gamla hederliga (?) lysrörsarmaturer. Många åsikter blandas med fakta och eftersom jag sällan monterar och köper belysning hade man blivit glad över konstruktiv information om bra och dåligt i detta. Jag tror mig vilja ha nån modell som är kapslad som kan vidarekopplas och som inte sänker elen i hela grannskapet när de tänds.

Jag har hittat denna armatur hos verktygsboden i Borås.
https://verktygsboden.se/lysroersarmaturer/lysroersarmatur-led-2x18w

Det är en LEDarmatur som är ca 120cm lång, kostar 249:- och det känns rätt billigt. De verkar poppis, deras större modell, 150cm har varit slutsåld i evigheter berättades det i butiken och de har sålt pallvis av dem tydligen. Då blir man ju nyfiken, det talas om Malmbergs, Jula, Biltema i forumstrådarna men, inte ett ord om dessa från verktygsboden.Någon som har erfarenhet av dessa LED armaturer?

120cm LED armaturen ska enligt specen kunna skina ur sig 2500Lumen, 4000K,
Lokalen ifråga är c:a 35m2, Tyvärr ganska lågt i tak där detta ska monteras. Tanken är att kanske ha 6-8st i denna del, räcker det eller blir det för klent?

(Visserligen alla förändringar till det bättre för fram tills nu och 60-70år bakåt har det varit en ensam förskräckt 60wattare som skött belysningen, dvs ett gediget mörker...). :oops:
 
Bytte ut en av lysrörsarmaturerna i garaget till en liknande fast köpt på Hornbach. Den lyser verkligen mycket men den gör det också åt alla håll, det lyser precis lika mycket i ögonen på den som är i garaget som ner mot golvet. Problemet lär bli värre med låg takhöjd som jag också har (210cm).
De gamla lysrörsarmaturerna hade ju ett raster som gör att man inte ser ljuskällan utan de lyser mest nedåt. Jag valde att inte sätta upp de övriga ledarmaturerna jag köpt av denna anledning.
Om detta är ett problem beror väl till stor del på hur garaget används, har man det som verkstad som jag har och vistas där en del tycker jag inte att dessa ledarmaturer är ett alternativ.
 
M Maximarcus skrev:
Bytte ut en av lysrörsarmaturerna i garaget till en liknande fast köpt på Hornbach. Den lyser verkligen mycket men den gör det också åt alla håll, det lyser precis lika mycket i ögonen på den som är i garaget som ner mot golvet. Problemet lär bli värre med låg takhöjd som jag också har (210cm).
De gamla lysrörsarmaturerna hade ju ett raster som gör att man inte ser ljuskällan utan de lyser mest nedåt. Jag valde att inte sätta upp de övriga ledarmaturerna jag köpt av denna anledning.
Om detta är ett problem beror väl till stor del på hur garaget används, har man det som verkstad som jag har och vistas där en del tycker jag inte att dessa ledarmaturer är ett alternativ.
En lösning då kan ju vara led lysrör i vanliga armaturer? :thinking: borde bli det bästa av 2 världar :D

Jag kan inte relatera till problemet, men så har jag lutande tak 240—300cm I takhöjd också så förutsättningarna är inte de samma :oops:
 
Efter en viss beslutsångest slutade det med att jag köpte på JULA, de hade kampanj på denna armatur; https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/

Armaturen från Jula hade till skillnad från Verktygsbodens, 5000lm istället för 2400lm så det bör bli en skillnad tycker jag. Skillnaden i pris var väldigt liten när Jula hade kampanj. Har sett de båda igång i butiksmiljö men inte samtidigt då förstås men känslan var att Jula var vassare. Julas hade "sämre" anslutningar men ändå i båda ändar så det går att vidarekoppla på ett vettigt sätt. En del säger att klämkopplingar är bäst och andra säger det är elände. Vi får hoppas det funkar.

Ska försöka montera dem och få tag i nån trevlig elektriker som kan ge mig ett handtag med inkopplingen och kan förhoppningsvis återkomma med lite mer info.
 
Intressant, kollar själv på att köp 4 ST till källaren.
Allt är bättre än vad jag redan har men hade varit skoj att få höra din åsikt.
 
Du lär bli nöjd! Jag upplever som sagt att det är bra tryck i dem och de 3st jag har i mitt 18m² garage räcker mer än gott :love:
 
Får väl leverera en slutrapport i ärendet.
Som Jarlsgård säger, ja, det räckte till. Positivt överraskad över resultatet. Det blev 6st armaturer i verkstaden, det är ca 35m2 och där behöver jag ingen ytterligare belysning. Sen blev det fyra totalt i angränsande carport (ca 35m2 där med) och detta var ett fantastiskt lyft ljusmässigt. Armaturerna monterades på sidoväggarna då det är väldigt lågt i tak och tiden får utvisa om det blir bra, en viss bländningsrisk kan nog föreligga. Hade jag monterat dem i taket och kört in bilen så hade bilen skuggat det mesta känns det som.

Så vi får hoppas de håller ett tag. Det som elektrikern lyfte var just anslutningen till armaturen som var "fepplig" (pilligt att få i kablarna). Det var en klämplint som dras ut genom änden på armaturen, kablarna ansluts och sen skjuts den tillbaka in och man sätter en förskruvning som tätning. Inte helt lyckat, det var knepigt att få kabeln att sitta fast i klämplinten men vi kom på om man skalar lite mer än man brukar och tar en spetsig tång att skjuta på med så satte de sig bra men elektrikern var inte imponerad. Armaturerna är ju "billiga" men hade man fått önska hade en fast plint under ett lock i varje ända i armaturen varit betydligt bättre. Man inte få allt och nu lyser det.

Jag tackar för er hjälp och era tankar i frågan. Nu kan man känna sig dubbelt upplyst. :)
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.