Jag planerar att isolera och inreda vinden i mitt enplanshus till ett enda stort rum. Jag har på nedervåningen en öppen spis med värmekassett som producerar enorma mängder värme när jag eldar. Jag tänkte försöka använda mig av denna värme vintertid och kunna leda upp den på ett smart sätt till vinden för att kanske klara mig med bara el-element där uppe.

Jag har fjärrvärme i huset men har fått för mig att det är ganska kostsamt att dra upp den till vinden. Jag tror också att jag kan lösa det med el-element samt att få upp värmen från värmekassetten (som jag eldar i nästan dagligen på vintern).

Frågan är, hur får jag bäst upp värmen? Kan man göra ett hål i vardagsrumstaket (spännpapptak) och sätta in någon fläkt? Jag har en fast trappa upp till vinden i hallen så jag tänkte att om jag kan fläkta upp luft på vinden i vardagsrummet så kommer jag att få bra cirkulation på luften som sen kan ta sig ner genom trappen (ingen dörr).

Är detta knas? Finns det något att tänka på? Var hittar jag en fläkt? Räcker det med ett hål i taket i vardagsrummet? Kommer det att låta en massa i vardagsrum och på vind när jag har fläkten på?
Många frågor som söker svar.
 
Dy har en vindstrapp utan dörr - tänk på att den varma luften från kaminen automatiskt kommer att stiga till vinden enligt naturlagarna. Att få varm luft att gå nedåt att däremot svårare och kräver alltid en mekanisk ventilation. Trots att den varma luften stiger automatiskt kan det kanske vara idé att hjälpa till lite med en håltagning ovanför kaminen, och ännu bättre en fläkt - därigenom kan man ju dessutom "rikta" utblåset på vinden bättre. Du kanske till och med kan tra kanaler på vinden och få luften att spruta ut på flera ställen. Hål i spännpapptak tror jag kan bli svårt att få snyggt. I värsta fall rasar pappen när du tar hål innanför listen eller nubbningen. Om du ska försöka så kanske det är bäst att gå upp i ett hörn eller vid en vägg. Du måste ha nån form av rör i plåt eller plast genom bjälklaget. i taket sätter du en frånluftsventil. Fläktar av pax-typ funkar eller så går det med en kanalfläkt. Lyssna på fläktarnas ljudnivå innan du köper. Om du har kanalfläkt bör du ha en ljuddämpare på röret om det får plats. Köp en fläkt som du kan styra varvtalet med.
 
MattiasN skrev:
Frågan är, hur får jag bäst upp värmen?
Har du en skorsten som är väl isolerad som går genom vindvåning? Går det att minska på skorsenens isolering så får du mera värme från den. Att minska isoleringen i taket mellan bottenvåning och vind är också ett sätt att få mer värme ( golvvärme ;)) den vägen och dessutom på en ljudlöst sätt :). Man får till på köpet litet högre upp till taket på vinden om man tar av en del av vindsisoleringen som kommer ju inte att behövas om vinden blir till boyta . Då får man ju isolera högre upp ;).
En fläkt skyndar på lufttransporten men låter alltid irriterande och kostar extra i installation och drift :(. Gör det enkelt och utnyttja naturlagar i stället för teknik. Hjälper inte det så kan man alltid dra rör och fläktar efteråt.
gaia
 
Tar upp gammal tråd. Någon som har installerat fläkt för att få ner temperaturen i huset? Verkar ju gå att få ner temperaturen på vinden iallafall enligt videon
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.