Hej, jag undrar om det går att leda regnvatten från stuprören ner till brunnen det får ju plats en del vatten där eller skapar man andra problem, jag använder bara brunnen för bevattning har kommunalt vatten.
 
B Blobben1 skrev:
Hej, jag undrar om det går att leda regnvatten från stuprören ner till brunnen det får ju plats en del vatten där eller skapar man andra problem, jag använder bara brunnen för bevattning har kommunalt vatten.
Brunnen kommer troligtvis att slamma igen med tiden. Regnvattnet tar med sig organiskt material som hamnat på taket. Alger och annat kommer att frodas i brunnen. Till slut har du snarast en lerig sörja, istället för vatten, i brunnen.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Ok, tack för svaret.
 
Led vattnet till en nedsänkt rabatt så kommer jorden filtrera vattnet och till slut hamnar det i brunnen fast det tar ett tag. Som en bonus kommer du behövs vattna mindre på en del av tomten.

Lägg rabatten en bra bit från huset och har du lerjord så bör du gräva djupt och blanda med grov makadam och t ex träflis.

Se till att ha ett utlopp från rabatten om det råkar komma alldeles för mycket vatten på kort tid.
 
Allt vatten i brunnen är ju regnvatten, alger växer inte utan solljus, så om du inte har grannar som dricker vattnet ur samma brunn så kör på, men problemet med grävda brunnar är väl att om du ökar nivån i brunnen så rinner det ut någon annanstans, och regnar det så stiger nivån i brunnen ändå, men det finns trådar om IBC-tankar och samling av regnvavtten, Det är kul att prova saker!
 
Hej! Jag har 3 st IBC-tankar som tar allt regnvatten från huset, det funkar fint, det blir så hög omsättning att det inte hinner växa så mycket alger men nån gång en regnig sommar händer det att det blir grönt. Att montera silar på stuprören är ett tips jag borde gett till mig själv för det åker med löv till tankarna ibland vilket inte är bra för pumpen som hämtar tillbaka vattnet till rabatterna. Jag skissar på en mer fancy lösning nu med en 5m3 nedsänkt pool som jag murat under växthuset och där ska jag cirkulera och sila vattnet över en slags markbädd och en behållare med trassliga bollar - en lösning som en akvaristkompis drömt ihop. Så jag tror på din brunn - ett tips kan vara att pumpa den tom nån gång ibland. Fast om den har högt flöde idag kanske det är bäst att lämna den ifred, annars kanske det uppstår en våtmark runt den? Obs, det sista är en gissning!
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Tack för alla svar, anledningen till att jag vill leda regnvatten till brunnen är att det är ca 120cm vatten i brunnen och jag tömmer den efter ca 1 timmes vattning sen får jag vänta typ 2 dagar innan det rinner till igen.
 
B Blobben1 skrev:
Tack för alla svar, anledningen till att jag vill leda regnvatten till brunnen är att det är ca 120cm vatten i brunnen och jag tömmer den efter ca 1 timmes vattning sen får jag vänta typ 2 dagar innan det rinner till igen.
Du kan ju prova att sätta några lättåtkomliga filter på röret. De kommer behöva göras rent med jämna mellanrum. Håll sedan koll i brunnen då och då. Kanske fungerar det utan problem. Börjar vattnet lukta och bli missfärgat, är det ju bara att ta bort regnvattenröret.
 
Jag har en sådan lösning som tidigare ägare skapat för 20 år sedan eller så. Jag använder inte vattnet i brunnen (har inte behov/ork). Har inte känt att det luktar eller ser konstigt ut när jag kikar ner så även om det är sant med organiskt material osv så tror jag inte det blir extrem påväxt. Men silar på stuprören är ju alltid att rekommendera.
 
wildeside
Jag har dag/dränering vatten och reningsverket går ut i en gammal vattenbrunn sen 7 år tillbaks och det varken luktar eller växer något i brunnen. För att det ska växa något nämnvärt så behövs det dagsljus och i min brunn är det nattsvart dygnet runt.
Skulle det mot förmodan slamma igen om 20 år så får vi hoppas att det fortfarande finns slamsugsbilar kvar då.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.