Hej!
Jag har en brunn på tomten(grundvatten) som vi använder till bevattning av trädgård m.m. Kan jag nu i samband med carportsbygge leda vattnet från stuprännan ner i brunnen, eller måste jag gräva ner dräneringsblock i gräsmattan? Någon som vet?
 
Om du bara ska ha den till bevattning kan det väl inte vara några bekymmer med att leda ner dagvattnet där. Låter som ett bra förslag.
 
För din egen del är det inga problem men hur går det om du trycker ner skitigt vatten från garagetaket och ut i grundvattnet? De som tar dricksvatten via brunn blir inte glada.

Kontrollera med kommun om det över huvud taget är tillåtet, det kan t.o.m. vara straffbart.

 
Jag har en fundering om att kunna leda en del av vattnet till brunnen på tomten, men vill ha en reservlösning att leda till dagvattenledning när det blir för mycket. Enklast hade varit att leda allt dagvatten till brunnen och i brunnen ha ett breddavlopp som leder till dagvattenledningen. Kruxet är att brunnen befinner sig lägre än dagvattenledningens anslutningspunkt, vilket inte är så lyckat.

Har någon en smart lösning på hur man med en ventil eller mindre ledning, leda en del vatten till brunnen?

"Vår" kommun blir jätteglada om vi tar hand om vårt dagvatten på tomten. Vattendrag etc är redan överbelastade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.