Jag undrar vad som händer om man anmäler en granne som leder in ytvatten på ens tomt. Hur lång tid brukar det ta innan det tas beslut om åtgärd samt går detta beslut att överklaga?

Det syns inte på bilden jag bifogat, men vattnet rinner från grannens övre tomtdel ner på en gemensam väg och fortsätter sen naturligt in på grannens tomt igen, men istället för att ordna ett dike eller nåt så leder hon in vattnet mot vår tomt som bilden visar. Därför har vi tvingats lägga upp en jordsträng mot staketet för att slippa få in allt vatten till oss, men vi vill ändå att hon fixar sin egen avrinning.
 
  • PICT2863.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BOLIBOMPA
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men har ni pratat med grannen om en gemensam lösning?
 
Den här grannen är ingen man pratar med, tyvärr. Det fanns tidigare ett dike på hennes mark, men det har hon täckt igen för att vinna yta.
 
Hur har du gjort denna anmälan? Detta är ett civilrättsligt ärende så har du anmält detta till stadsbyggnadskontoret så får du ett svar att detta inte är vårt bord.

Det är bara deras bord om det rör sig om byggfusk. Har grannan påverkat höjderna mer än 50 cm? Ja= stadsbyggnadskontoret, Nej= Stäm dem.

Enligt PBL skall man ta hand om sitt egna ytvatten. Det får inte rinna in en droppe egentligen.
 
Hemmakatten
aedwall har fel. Kommunen kan visst agera mot denna typ av fel/agerande.
Varje fastighet har skyldighet att ta hand om sitt eget ytvatten och att leda förbi vattnet till grannen är inte tillåtet.
 
Hemmakatten skrev:
aedwall har fel. Kommunen kan visst agera mot denna typ av fel/agerande.
Varje fastighet har skyldighet att ta hand om sitt eget ytvatten och att leda förbi vattnet till grannen är inte tillåtet.
Kommunen har inget att säga till om detta så länge det inte strider mot befintlig plan eller bygglov!

Dvs detta avgörs civilrättsligt. Jag har själv råkat ut för detta!
 
Tack för alla svar!

Men nu är jag lite förvirrad. Vem ska jag vända mig till? Jag har nu hört mig för hos Stadsbyggnadskontoret som säger att det inte är deras bord utan är ett civilrättsligt ärende. Hur funkar den rättsgången? Vem anmäler man till och medför det några kostnader?

För övrigt har grannen påverkat sin tomthöjd med betydligt mer än 50 cm pga nybygge (men jag tror inte det finns med i hennes byggritningar), hur påverkar det frågan?
 
Hemmakatten
aedwall vet förstås vad h*n gått igenom. Så jag undrar om jag inte misstolkat situationen på något sätt.

Vad jag pratar om är dagvatten. Det är inte tillåtet att låta sitt dagvatten rinna in på grannnens tomt utan man är tvungen att ta hand om det själv. Antingen genom att ha en avrinning (på sin egen tomt) med uppsamling (stenkista) eller att leda ut det till kommunens ledningar om det är tillåtet av kommunen.

Jag har flera exempel (bådefrån mig själv och grannar) där kommunen gått in och skrivit brev och begärt rättelse när dagvatten runnit in på grannens tomt. Vi själva blev för ett antal år sedan uppmanade att se till att vattnet inte rann ut på (den kommunala) vägen utan togs om hand inne på vår tomt. I annat fall skulle vi få betala en högre VA-avgift. Där vi bor nu har en granne fått gräva ett avledande dike så att vatten inte rinner in på grannens tomt.

Ett annat fall är att kommunen har förbjudit igenläggning av ett dike som finns med på detaljplanens karta. Detta för att förhindra "översvämning".

I detta fall verkar det ju klart att grannen förändrat markhöjden mer än 50 cmoch det borde gå att påtala för kommunen. Om jag förstått det hela rätt så har grannens nyproduktion lett till att vattnet rinner in på Grantoppens mark och det kan/ska kommunen absolut påtala.


Men är det så att man köper en tomt/fastighet som är blöt/sank/det rinner in vatten från skogen e.dyl. redan från början, utan att någon granne förändrat eller byggt något på sin tomt, så får man leva med vattnet eller åtgärda själv.

Jag tycker du skall ta det en vända till med stadsbyggnadskontoret och berätta om markhöjningen mm. (om du anser att den har med vattentillrinningen att göra).

Med en civilrättslig process menar man att du får ta kontakt med en advokat som får diskutera med din granne och att ni i värsta fall får stämma din granne inför tingsrätten i ett civilmål (till skillnad från brottmål där samhället/åklagare åtalar för brott). Detta kostar pengar, en advokat tar från ca 1500:- per timme och det kan gå åt många timmar att driva ett sådant mål.
 
Nu har jag mailat till samma inspektör som tidigare på Stadbyggnadskontoret och påpekat markhöjningen. Enda svaret jag får är: "Hej, hänvisar till tidigare svar som jag lämnat." dvs enligt han är det ett civilrättsligt ärende.

Vad ska man göra?

PS. ja, det var dagvatten jag också menade även om jag använde ett annat ord. :)
 
Om det rör sig av förändring utav höjder på tomten på mer än 50cm så skall du kräva att få ett överklagningsbart beslut som du kan överklaga.

Är det inget svartbygge så får du göra precis som jag sagt hela tiden. Ta det civilrättsligt och stämma honom.

//Anders
 
Hej, jag sitter idag med samma problem som ditt och jag undrar hur du har löst problemet och vad blev resultatet. Jag har också fått veta att jag ska gå via civilrätten. Jag vore tacksam att veta mer om detta.mvh iva
 
ivasal skrev:
Hej, jag sitter idag med samma problem som ditt och jag undrar hur du har löst problemet och vad blev resultatet. Jag har också fått veta att jag ska gå via civilrätten. Jag vore tacksam att veta mer om detta.mvh iva
Eftersom detta rann in vid vår infart så tog vi dit ett antal gruslass och la ut. Detta gjorde att vattnet naturligt följde tomtgränsen (vid grannens trästaket). Grannen har alltså inte åtgärdat problemet, men vi får inte längre in något vatten på vår tomt.
 
Vems är vägen? Att det rinner vatten över den är inte acceptabelt.
 
mycke_nu skrev:
Vems är vägen? Att det rinner vatten över den är inte acceptabelt.
Om det är mig du frågar så kan jag berätta att den är privat, men ägaren av den vågar inte ha att göra med den som leder vattnet fel.
 
Går den ilskna grannens tomt ända fram till körbanan? Man brukar ju ha plats för diken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.