Hej,

Jag håller på att bygga en altan på norrsidan av fritidshuset, och behöver lite hjälp från er. Terrängen är sådan att berget bildar en gryta, och regnvatten samlas i jorden i grytan och tar sig därmed under huset (torpargrund), och jag skulle vilja passa på att få en lösning i samband med att jag bygger altanen. Den tidigare ägaren hade mögelproblem, som i och för sig är åtgärdade, men jag vill undvika vatten under huset om jag kan. Berget bildar som sagt en gryta, men markytan är svagt sluttande bort från huset. Min plan är att lägga kraftig presenning på marken, fästa presenningens öglor i bärlinorna på så sätt att en slags "strut" bildas som leder bort regnvatten som kommer ner igenom altangolvets springor. Struten blir förstås inte helt perfekt, så det kommer att samlas vatten i pölar på presenningen här och där, men det tror jag inte gör något. Jag planerar inte att gräva undan jorden, utan räknar med att allt gräs och ogräs dör under presenningen. Jag räknar också med att små mängder regnvatten kommer att smyga sig ned under pressenningens kanter, men jag tror inte att det ska bli några problem. Jag kan lägga strutens utlopp så att vattnet rinner nedför berget, bort från huset.

Mina frågor:
Har någon gjort något liknande? Erfarenheter?
Ser ni något problem med att göra på det här sättet?

Altanen blir cirka 4,30 m ut från huset och 11 m lång. I östra änden har jag 50 cm till marken och i väster endast några cm. Egentligen är det snarare ett trädäck. Det kommer att ansluta mot berget, och inte ha några räcken. Jordtäcket är mellan 0 cm och cirka 40 cm. Därunder har jag urberg.

/Fjordlund, med sitt första inlägg någonsin
 
Låter som en bra tanke, men tror inte det fungerar med en pressening i längden. Kan du inte göra det lite ordentligare och använda korrugerat plasttak istället, och eventuellt en hängränna som samlar ihop vattnet?


Mvh/Abbe_
 
Din "strut" kommer ju bara att ta hand om det vatten som kommer igenom altanen. Det vatten som kommer "inrinnande" från sidorna genom jorden/gruset om det finns eller på bergytan om det inte är jord/grus kring altanen lägger sig ju ändå i din bergsgrop under altanen.

Tror det kommer att bli svårt att bli av med vattnet i "bergsgropen". Går det inte på något sätt att "dränera" bergsgropen? Kanske ett "avlopp" i gropens lägsta punkt som sedan går igenom torpargrunden som ett slutet rör. Vet inte om det är möjligt men det är i allafall en idé.....
 
Hemmakatten
Går det inte att spränga en ränna i berget så att vattnet rinner bort av sig självt. På så sätt får du en permanent lösning.
 
Tack för era snabba svar.

Hemmakatten: Det kanske går att spränga en ränna, men det finns flera "klackar" på vägen, och jag har också ett existerande avloppsrör att ta hänsyn till. Går det att göra själv, eller bör man ta in en firma? Teknik?

roli: Ser inget sätt att dränera gropen annat än genom att spränga som Hemmakatten föreslår. Det är rätt att jag inte blir av med allt vatten, men det behöver inte vara snustorrt under huset. Det är de stora volymerna som jag vill bli av med.

abbe_: Plasttak är kanske inte så dumt. Presenningen, som jag tyvärr redan har köpt, är av hög kvalitet, och ser ut att kunna hålla. Med jag ska titta på plasttak.

Jag är lite orolig för att grejer ska mögla/ruttna under en tät presenning om den läggs dikt an marken. Bör jag sörja för ventilation under presenningen, om jag väljer det alternativet, t.ex. genom att spänna struten så att den "svävar" mellan bjälkarna, eller kanske genom att palla upp den på något som ger en luftspalt mellan presenning och mark?

/Fjordlund
 
Hemmakatten
Någon expert på sprängning är jag inte. Vi hade sprängare hemma för grunden. Däremot var det aktuellt för oss att spränga en ränna för avlopp för att få rätt lutning. Nu behövdes det inte sprängas, vi klarade lutningen precis. Men från den diskussionen vet jag att det går att göra en riktad sprängning för en ränna. Sök på "sprängning" här i forumet så finns det mycket diskuterat om detta. Det var en kille ganska nyligen som sprängt en meter från sitt hus, vilket gick bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.