Jag håller på med ett altanbygge där jag grävt bort en tidigare stenbelagd uteplats. Under stenen låg berg och ganska mycket jord som jag grävde bort. Det som kvarstår nu är ett gäng med stenfickor där vatten samlar sig som jag gärna vill leda bort för att undvika att vatten står under altanen.

Hur löser jag denna dränering bäst? Berget är ju ganska skårat och det är en "topp" som gör att berget får fickor (som ni ser på bilderna). Min första tanke var att fylla igen med betong, samtidigt lär det ju gå åt en del betong och jag är rädd att det så småningom kommer tränga ner vatten där och det börjar växa grejer/stå vatten. Samtidigt måste jag då lyckas gjuta ett fall åt båda hållen som gör att vattnet rinner bort bra.

Det jag funderade på var att med en vinkelslip och diamantskiva såga ner en ränna för dränering. Jag tänkte även prova komplettera med en rejält kraftig borrhammare med spett för att hugga där jag sågat. Vad tror ni om den lösningen? Bör jag göra det på något annat sätt? Eller göra något helt annat? Jag har läst att såga i berg med vinkelslip kan vara ganska tidsödande, men jag tänkte ändå prova i helgen med en billig skiva och en hyrmaskin.

IMG_0610b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0620b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0629b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog bara fyllt med singel så att det inte stått fritt vatten och sedan låtit det vara...

Stenen tar ju ingen skada, så jag ser inte att det skulle spela nån roll att du har fuktiga(blöta) gropar med sten under altanen.

/ATW
 
Det vore en himla skön lösning! Vad säger resten av forumet? Jag har haft den tanken också men tänkt att det är lika bra att leda bort vattnet när man ändå håller på, men arbetet kanske inte är värt det. Vad finns det för risker om det står? Det jag tänker på är ju om altanvirket skulle ta skada av att ha vatten under sig, eller är det ingen fara när det är tryckat och vattnet bundet i singel? Ingen risk att det blir ett jävla bo för mygg och myror?
 
Tror t.o.m att det går alldeles ypperligt utan singel. Så stora vattensamlingar ser det inte ut att kunna bli och du har ju mycket luft under så det torkar nog ganska snabbt.
Men med lite singel blir det ju ännu bättre....
 
Redigerat:
Jag tror att singel (eller för den delen makadam) är en bra lösning. Om man lämnar vattenhålen som de är, så kan man ge sig den på att det blåser in löv och annat under altanen som hamnar i de blöta håligheterna och förmultnar och snart har du mylla där det riskerar att växa saker igen...
 
Generellt, bör jag köra markduk över det här? Huvuddelen är ju ganska rent berg som ni kan se. Vi har ju en jävla massa sten av olika storlek kvar efter utgrävningen av diverse, funkar det att fylla ut med det som en grund och sedan jämna av med singel? Eller vill jag ha enbart ren singel/makadam?
 
Redigerat:
Markduken fyller ingen funktion där, vore jag i din sits så skulle jag bara fyllt singel i håligheterna. Vill du bli av med stenarna som du har över så funkar det väl bra att dumpa dem under trädäcket.
 
Totte_S
O jag hade fyllt med stenmjöl eller en fin samkross i stället för singel och försökt få upp nivån lite över berget för att i möjligaste mån underlättat avrinning mot berget, eftersom de inte släpper igenom vatten som singel gör.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jag hade absolut inte gjort någonting. Vad skulle kunna hända?
 
Mygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.