Jag har haft ett temporärt kort rör (avloppsrör på typ 100mm) med en 45 graders bör som jag lett bort vatten från mitt stuprör på garaget med. Tänkte fixa en bättre permanent lösning nu och köpte en 90 graders "stuprörsböj" på Byggmax som jag tänkt koppla en rör/slang på. Problemet med denna är att den är 90mm i diameter, precis samma som stupröret, vilket medför att jag inte kan trä på böjen på stupröret. Jag har tidigare prövat med en sån där slang som rullar ut sig själv men det funkar inte bra tycker jag.

Vad finns det för vettiga lösningar på mitt problem? Jag vill leda vattnet cirka 4 meter bort till ett dike.
 
4 meter låter inte långt. Gräv ner ett markrör mellan diket och stupröret. Sedan ansluter du det till takavvattningen (stupröret).

Snyggare och hållbarare än självutrullande slangar etc.
 
Hej!

Nu vet jag såklart inte vilket fabrikat du har på dina rör, men jag vill minnas att de två "stora" tillverkarna (Lindab & Plannja) har olika dimensioner på sina rör. Det gör alltså att om du t.ex. har ett Plannja rör så passar inte en Lindab böj på detta rör, eller om det är tvärtom!

Kolla och se om du kan byta böjen på byggmarknaden! Annars ska det finnas "muffar" att köpa för att få det att fungera hjälpligt! -> http://itsolution.lindab.com/lindab...tation/buildingproducts/se/technical/srör.pdf

Ska du göra det "rätt" och vill ha vattnet i ett närliggande dike, så ska du väl gräva ner ett dagvattenrör som stupröret ansluts till, och som sen mynnar ut i diket. Vill du inte gräva ner ett rör, men ändå bli av med vattnet så finns det en stenkista i plast på Biltema. -> http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Dranering/Stenkista-2000032604/

Men ska du gräva ner en stenkista så kan man ju lika gärna gräva för ett rör...! ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Japeh
  • Laddar…
Att gräva ner något är tyvärr inget alternativ för mig. Det handlar alltså om att hitta en vettig lösning för att leda vattnet ovan mark till diket.
 
S
Det kommer inte bli snyggt iallafall. Men när det gäller såna här frågor förstår jag inte varför folk är allergiska mot att ta en bild redan till första inlägget, det gör ju ingen som helst nytta att vi sitter o gissar fram lösningar när vi inte vet hur det ser ut.
 
Kan du ställa en vattentunna där? Isåfall kan du kanske nöja dig med en vanlig trädgårdsslang som automatiskt tömmer tunnan med hävert om vattnet når över en viss nivå.
 
erikje skrev:
Att gräva ner något är tyvärr inget alternativ för mig. Det handlar alltså om att hitta en vettig lösning för att leda vattnet ovan mark till diket.
Om du inte vill gräva ner ett rör är detta det "näst snyggaste" tycker jag.

ImageGen.jpg
 
  • Gilla
ALUNDGREN och 1 till
  • Laddar…
Översta bilden är snyggt eviljava! Känns mer "på riktigt"!

Nedersta bilden är väl så man hanterade det förr i tiden, och är väl inte fel, men det känns som en tillfällig bygglösning enligt mig...
 
  • Gilla
Heinkel
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
Översta bilden är snyggt eviljava! Känns mer "på riktigt"!

Nedersta bilden är väl så man hanterade det förr i tiden, och är väl inte fel, men det känns som en tillfällig bygglösning enligt mig...
Hehe... Tänkte skoja först. Den nedersta bilden var alltså ett skämt. Men jag tog bort det eftersom jag bestämde mig för att vara lite allvarlig. :)

Men av någon anledning blev bilden kvar vid postningen.

Borttagen nu... (y)

(Men i ärlighetens namn skulle jag hellre ha plankorna än någon självutrullande slang.)
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Väcker tråden med en följdfråga.

Kan någon ge mig tips på en ränndal i betong, som den på bilden ovan, som tål belastningen från enstaka personbilsöverfart.

De flesta takavloppen på gården har vi grävt ner och lett bort, men för just det här stuprörets avlopp måste vi leda bort på ytan. Enkla lösningar, som rullslangar i plast, håller inte då det är vindutsatt.

Den färdiga ränndalen kommer att gå över en grusplan med naturlig lutning ca 6%. Längden blir ca 6 m. Grusplanen leder vidare till vår innergård - Därav bilöverfarterna.

/Mats T
 
Är väll bara att gräva ur krossa upp, padda, lite 0-8, padda, bygga form och mitt tips är att fästa tex avloppsrör som du förankrar 1/3-1/2 ner i formen så du får kanalen för vattnet att åka i. Sedan blanda betongen och gjuta (lägg ner lite armeringsjärn för stabilitet, bygg gärna är 4-kantig korg) liknande som denna korg https://www.ahlsell.se/10/byggsorti...sstal-och-nat/armeringsstal-och-nat-1/294394/
 
Redigerat:
sir_daniel sir_daniel skrev:
Är väll bara att gräva ur krossa upp, padda, lite 0-8, padda, bygga form och mitt tips är att fästa tex avloppsrör som du förankrar 1/3-1/2 ner i formen så du får kanalen för vattnet att åka i. Sedan blanda betongen och gjuta (lägg ner lite armeringsjärn för stabilitet, bygg gärna är 4-kantig korg) liknande som denna korg [länk]
Tack för tipset, men det är många uppgifter att lösa på gården, så jag vill inte lägga tid på att gjuta ränndalarna själv.

Frågan kvarstår

/M
 
Inte ett alternativ att lägga ledningen ovan mark och fylla över lite så den täcks så man slipper se samt snubbla på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.