A
Hej,

Märkte idag när det regnade lite extra att det rann över i en stupränna i det nya huset!
Kollade läget och tyckte att det var en enkel fix för att rännan var full av vatten, men när jag rengjort rännan och fick det att rinna ner i stupröret så översvämmades betongröret det mynnar ner i!

Kollade de andra runt huset och det är inget problem där, bara rännan vid uteplatsen.
Jag är inte säker men jag tror att det ligger stenkista på de tomterna vi har!? Jag ser bara toppen av ett betongrör som är fyllt med sten! För att undersöka lite så grävde jag en bit ner ca en 40-50 cm vid betongröret, röret var sprucket såg jag och när jag grävde ner så försvann vattnet i röret men allt det hamnade i hålet jag grävt! När jag sedan fyllde hålet så steg nivån i betongröret igen!

Ska man gräva upp hela röret och sätta nytt? Eller är det lagligt att lägga nya rör och leda detta till ett avlopp som ligger i en vall en bit från min tomt?

Alla tips tas emot tacksamt för att leda bort vattnet från plattan, huset är byggt 77 om det kan hjälpa någon!
 
Antigen så har du stopp i rören som kan spolas bort eller så har rör kollapsat och måste bytas.

Det här med att leda rören till ett avlopp som ligger utanför din tomt kan du ju nog glömma. Vad är det för avlopp och vem äger det. Det är inte bara att koppla in.

Hade jag varit som dig så hade jag nog kontaktat någon för hjälp då det verkar som din kunskaper inom ämnet inte är de bästa. Testa en spolfirma eller rörinspektion då sådana här problem ofta hamnar inom deras område.
 
Betongröret verkar ju vara ngn form av stenkista, men den verkar ju inte kunna ta emot större mängder vatten. Eftersom det är regnvatten så vill du inte leda det till avloppet, utan det skall ut i naturen. Gräv en ny stenkista eller gräv ned nya rör och led vattnet till ett dike eller ngt.
 
A
Larsa skrev:
Betongröret verkar ju vara ngn form av stenkista, men den verkar ju inte kunna ta emot större mängder vatten. Eftersom det är regnvatten så vill du inte leda det till avloppet, utan det skall ut i naturen. Gräv en ny stenkista eller gräv ned nya rör och led vattnet till ett dike eller ngt.
Jag har kollat och påtat lite närmre i röret, kan tillägga att det var kallt att ha armen en halvmeter ner i vatten :)

Men det var bara jord i botten av röret inget mer så det är inte konstigt att det inte sväljer vatten. Jag skulle tro att i samband med att man byggde uteplatsen så gjorde man det enkelt för sig och bara satte ett betongrör där!

Så frågan är om man ska gräva ner nya rör och sätta en stenkista där!?

När det gäller vem som äger brunnen precis utanför min tomt så kan jag inte svara på det, brunnen ligger i ett gräsdike och jag gissar på att kommunen äger denna brunn!

Så antingen gräver jag en stenkista i närheten av diket eller så låter jag regnvattnet mynna ut i diket!?

Allt är en fråga om laglighet och enkelhet ....

Tack för svar!
 
Staffans2000
Satsa på diket.
Enl. din beskrivning verkar det vara en dagvattenbrunn. Om så är fallet kan du med gott samvete leda ut vattnet i "det fria".

Staffan
 
A
Staffan2000 skrev:
Satsa på diket.
Enl. din beskrivning verkar det vara en dagvattenbrunn. Om så är fallet kan du med gott samvete leda ut vattnet i "det fria".

Staffan
Ok tackar för ditt svar, men bara för att klargöra det lite ... jag ska leda ut det en bit från dagvattenbrunnen?? Och låta det rinna längs diket?

Bara så jag inte missförstår !

Tack än en gång!
 
Staffans2000
Det kan inte bli bättre.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Det kan inte bli bättre.

Staffan
Häpnadsväckande uttalande. Det är inte alls tillåtet att leda väg vatten hur man vill. Om du vill leda iväg vattnet på annat sätt än befintligt så krävs kommunens samtycke. Kan bli fråga om miljöbrott annars.
 
Staffans2000
Om regnvattnet rinner till diket via ett rör eller via gräsmattan spelar nepperligen någon roll. Diken är ju som bekant till för att ta emot dagvatten i alla dess former. Regler är inte alltid till för att följas bokstavstroget - använd fantasin och ditt sunda förnuft "Skanerost".
"Hemma på min gata, i stan!" mynnar alla dagvattenledningar ut i kommunens dike efter gatan. Och även här finnes dagvattenbrunnar i dikena då det korsas av andra vägar/uppfarter. Ett fullt normalt sätt att lösa dagvattenavrinningen. Jag hade inte kontaktat vare sig kommunen eller spolfirma utan gjort som jag föreslagit ovan ty en stekista är ett både dyrare och sämre alternativ en ett rör ut i diket, såvida det inte är för långt att gräva.
Skall varje lag följas "som faan läser bibeln" och inte efter dess andemening skulle "kaos åter råda på jorden".
Här har du två helt motsatta uppfattningar - välj själv "Skanerost"!

Hälsningar från:Staffan
 
Skall varje lag följas "som faan läser bibeln" och inte efter dess andemening skulle "kaos åter råda på jorden".

Intressant mening. Men vad fan menar du.

När det gäller dagvatten så finns det olika principer för omhändertagande av detta.
Ta reda på vad som gäller för ditt område i din kommun innan man börjar leda ut vatten själv.

Som jag förstod det från början så rinner inte vattnet iväg från ett av stuprören. De andra funkar säger du. Går de till samma brunn är det första man kollar. Är så fallet och allt funkar så ligger ju inte problemet där utan mellan brunn och det berörda stupröret.

Vad gäller den omhuldade dikesprincipen så säger jag inte att den är fel. Kan mycket möjligt vara helt rätt lösning för dig. Men jag kan tänka mig några worst -case scenario där det inte funkar. Vad händer då. Blir ju lite svårt att hävda att staffan2000 på byggahus.se är ansvarig. -han sa att det skulle funka.Tror inte det blir så bra vid eventuella försäkringsärende.
 
Redigerat:
Staffans2000
Bäste Lobo69.
Ovan halvprofana mening betyder ung. såhär: Om man hänger upp sig på petitesser så ställer man till det för sig själv.

Sista stycket signerat "Lobo69 " är för mig något oklart.
Om det är stopp i röret lär det inte rinna igenom en enda droppe!!! Rätt. Vari ligger din obskyra inställning i denna dispyt?
 
Ställer frågan igen. Om han har stopp mellan stuprör och brunn. Varför skall han då börja leda ut vattnet i ett dike..

Annan formulering. Jag har stopp mellan punkt a och b. Men jag drar en ledning mellan b och c. Det kanske hjälper.

Måhända är det kanske en petitess för dig med en källare full med vatten. Jag tycker det verkar rätt drygt.

Kommunen i min hemstad gjorde en test på ett utvalt område. Det visade sig att cirka 30 procent av fastigheterna hade överkopplingar mellan dag och spillvatten. Förmodligen inkopplat av alla dessa med sunt förnuft och fantasi. Mycket riktigt så drabbades ett flertal av dessa fastigheter av översvämmade källare för ett par år sen. Skall nämna att testet gjordes efter detta då kommunen anklagades att det var deras fel och folk ville ha ersättning. De som borde vara ersättningsskyldiga är ju de med felkopplade system. Inte försäkringsbolag eller kommuner.

Vad gäller regler kontra sunt förnuft. Jag har inget mot att bryta regler eller tänja på dem. Men för att göra detta så måste jag veta reglerna samt motivera varför jag gör detta. Till detta krävs kunskap.
 
Staffans2000
Därför att det är det bästa alternativet etc.etc.

Dags att taga en tupplur?

ZZZZtaffan.
 
Redigerat:
A
Oj då här går det hett till ...

iaf för att klargöra vissa frågetecken jag har inget stopp mellan punkt A och B för jag har inget som sammankopplar A och B, utan jag har bara ett betongrör som är grävt ca 70 cm ner i jorden! När röret är fullt rinner det bara ut och runt omkring röret ! Jag har kollat och grävt för att se vad det handlar om!

Jag ska ta ett par bilder imorrn och visa er tankarna som jag har omkring detta !
 
I äldre hus kan det dessutom finnas en del tokigheter, som att stuprören leder ner vatten till dräneringen, eller under husgrunden Det är en heltokig lösning. Takavvattningen skall alltid vara separerad från dräneringsrören. (Brukar dock mynna i en gemensam brunn som sedan ansluts till dagvattnet). Enklast och bäst är dock alltid att låta stuprören leda ut vattnet på marken (gärna med rör/ränna en bit även om det lutar ifrån huset.) Att leda ner vattnet i marken/dagvattenrör är en "nödlösning" tex i tätorter med små platta tomter, och givetvis en nödvändighet i stadsmiljö....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.