Jag gräver just nu för en utbyggnad med källare och kommer då behöva göra om lite med takavrinning och dränering.

Jag har en sluttande tomt och längs med den låga sidan av tomten går vår vägförenings väg med dike.

Får jag leda bort takavrinnings- och dräneringsvatten ut från min tomt och ner i detta dike? Jag är ganska säker på att det inte leder till några problem, men frågan är om det är tillåtet?!

Edit: ska kanske tillägga att jag bor utanför kommunala dagvattensystem etc
 
Redigerat:
Ingen som vet hur man brukar göra i dessa situationer?
 
Du kanske får bättre svar i juridik forumet än här.
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.
 
Jättegammal tråd men jag funderar på exakt samma sak gällande dagvatten till dike!

Jag vill dra dagvatten från en byggnad till dike mellan min tomt och föreningens väg. En vägtrumma finns intill som leder vattnet till andra sidan så det bör inte påverka vägen alls. Jag ska såklart höra med föreningen först men vad gäller egentligen om de vägrar?

Kanske trådskaparen eller någon annan har svaret nu drygt 10 år senare?
 
Redigerat:
Grundregeln är att man tar hand om sitt dagvatten på egen tomt. Om vägföreningen ger sitt ok kan du släppa det i diket. Sätt då någon form av rör med reflex på vid mynningen som syns tydligt när släntklippning och dikesrensning utförs.
 
Ja att det är grundregeln är jag med på.

En bit längre ner efter diket går en trumma som leder dikets vatten vidare till andra sidan till en ny markägare. I hur många led är jag skyldig att fråga om det är ok att mitt vatten till slut hamnar där?
 
Anser vägföreningen att det är okej tycker jag inte du behöver gå längre.
 
Tack! Låter rimligt.

Jag tror det lilla tillskott jag skulle bidra med inte skulle skapa någon olägenhet för den andra markägaren heller.
 
Det gör det säkert inte. Alltid bra att ha tillåtelse dock(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.