Tjena alla
Sitter och planerar inköp av ett gäng 12v led spottar. Dessa vill jag koppla till en z wave dimmer.
Måste jag ha en led driver och en z wave modul eller det finns nåt sätt att skippa drivern på?
Blir nämligen trångt i dosan med både och.
 
Nu va de dags att beställa men den va såklart slut.
Finns de andra alternativ.
Kan ha en driver och en z wave puck i dosan om de behövs.
 
Jag har en snarlik fråga i ämnet, ursäkta att jag lånar tråden...

Jag vill också ha led-spottar som ska dimmas och styras med z-wave. Jag tror den här skulle fungera utmärkt i mitt fall:

https://www.m.nu/dimmer/drivdon-z-wave-15w-350ma-dimbar-constant-current

Men hur gör man bäst om man också vill kunna styra med ett vanligt vred eller brytare?

Jag har en Fibaro dimmer 2 där både brytare och z-wave har fungerat jättebra tillsammans med en vanlig lampa. Finns det drivdon som går att styra med t ex en Fibaro 'på 240-sidan'? Vad heter den egenskapen? Och blir det lika bra som att dimma på 'LED-sidan' med ett drivdon som ovan? Blir det t ex skillnad på lång ner man kommer kunna dimma?

Finns det andra sätt att lösa det på?
 
J jonasekstrom skrev:
Men hur gör man bäst om man också vill kunna styra med ett vanligt vred eller brytare?
Har du en puck till så kan du synka ljusnivåerna, men det blir en riktig tuggummilösning.
 
  • Gilla
jonasekstrom
  • Laddar…
J jonasekstrom skrev:
Jag har en snarlik fråga i ämnet, ursäkta att jag lånar tråden...

Jag vill också ha led-spottar som ska dimmas och styras med z-wave. Jag tror den här skulle fungera utmärkt i mitt fall:

[länk]

Men hur gör man bäst om man också vill kunna styra med ett vanligt vred eller brytare?

Jag har en Fibaro dimmer 2 där både brytare och z-wave har fungerat jättebra tillsammans med en vanlig lampa. Finns det drivdon som går att styra med t ex en Fibaro 'på 240-sidan'? Vad heter den egenskapen? Och blir det lika bra som att dimma på 'LED-sidan' med ett drivdon som ovan? Blir det t ex skillnad på lång ner man kommer kunna dimma?

Finns det andra sätt att lösa det på?
Jag håller på med en liknande installation. Då jag bygger till har jag satt Vp2-dosor som är lite djupare än normalt. Tanken är att i dem få plats med både drivdon och fibaro dimmer 2 bakom brytaren. För att dimmra den sätter jag fjädrande brytare. I mitt fall blir det drivdon som dimmras på primärsidan. Ex. https://www.elbutik.se/product.html/designlight-d-ma9rdp-driver-1-9w-350ma?category_id=15142

För att styra dem från flera ställen kopplar jag in flera brytare mot ingångarna s1 och Sx på dimmern.

Tror jag har hört talas om z-wave dimmer med vred, men då passar den inte in i samma stil som övriga brytare - >montera fjädrar bakom dina befintliga brytare.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du en puck till så kan du synka ljusnivåerna, men det blir en riktig tuggummilösning.
Aha! Du menar ett drivdon med z-wave och t ex en Fibaro dimmer 2. Ingen last kopplad till Fibaro utan den får bara till uppgift att styra drivdonet med zwave? Listig lösning, om än inte perfekt :), en fördel med en lampa kopplad med sladd till Fibaron är ju att det går att styra med brytaren även om z-wave skulle strula.

Men vänta lite, har inte Fibaro Dimmer 2 en andra 'kanal'? Det går att koppla in två brytare har jag för mig. Något som vet om det är för just detta scenario, att man vill z-wave-styra en annan pryl?
 
J jonasekstrom skrev:
Aha! Du menar ett drivdon med z-wave och t ex en Fibaro dimmer 2. Ingen last kopplad till Fibaro utan den får bara till uppgift att styra drivdonet med zwave? Listig lösning, om än inte perfekt :), en fördel med en lampa kopplad med sladd till Fibaron är ju att det går att styra med brytaren även om z-wave skulle strula.

Men vänta lite, har inte Fibaro Dimmer 2 en andra 'kanal'? Det går att koppla in två brytare har jag för mig. Något som vet om det är för just detta scenario, att man vill z-wave-styra en annan pryl?
Ladda ner manualen, där står mycket matnyttigt, bland annat om hur du kan nyttja s2. Det går även att skapa grupper som kommunicerar enhet-enhet utan att gå via gateway, jag har inte testat det än men ska göra det när jag driftsätter det nya jag har installerat.
 
N NoOne2k skrev:
Jag håller på med en liknande installation. Då jag bygger till har jag satt Vp2-dosor som är lite djupare än normalt. Tanken är att i dem få plats med både drivdon och fibaro dimmer 2 bakom brytaren. För att dimmra den sätter jag fjädrande brytare. I mitt fall blir det drivdon som dimmras på primärsidan. Ex. [länk]
Hej, tack för ditt svar!

Få om jag har förstått... Du kommer koppla din fjädrande brytare till Fibaro. Istället för en vanlig lampa som min Fibara styr kommer du koppla drivdonet som last till Fibaron. Och så kommer det bara att funka?

Funkar alla drivdon så eller har det du har valt någon speciell egenskap? Jag läste lite på din länk men känner att jag inte förstår allt. Att drivdonet kan dimma spottarna med push är väl inte viktigt och kommer inte att användas i ditt fall?

N NoOne2k skrev:
För att styra dem från flera ställen kopplar jag in flera brytare mot ingångarna s1 och Sx på dimmern.

Tror jag har hört talas om z-wave dimmer med vred, men då passar den inte in i samma stil som övriga brytare - >montera fjädrar bakom dina befintliga brytare.
Vred är inget måste, fjädrande knappar funkar bra.
 
N NoOne2k skrev:
Ladda ner manualen, där står mycket matnyttigt, bland annat om hur du kan nyttja s2. Det går även att skapa grupper som kommunicerar enhet-enhet utan att gå via gateway, jag har inte testat det än men ska göra det när jag driftsätter det nya jag har installerat.
Tack! Nu har jag läst manualen! Den är inte direkt övertydlig med vad man använder s2 till, tycker jag...

Men när nu jag tittar i Home Assistant hittar jag det där andra Fibaro-reglaget som jag aldrig använder. Jag får ta och koppla in en knapp till och testa.
 
J jonasekstrom skrev:
Hej, tack för ditt svar!

Få om jag har förstått... Du kommer koppla din fjädrande brytare till Fibaro. Istället för en vanlig lampa som min Fibara styr kommer du koppla drivdonet som last till Fibaron. Och så kommer det bara att funka?

Funkar alla drivdon så eller har det du har valt någon speciell egenskap? Jag läste lite på din länk men känner att jag inte förstår allt. Att drivdonet kan dimma spottarna med push är väl inte viktigt och kommer inte att användas i ditt fall?



Vred är inget måste, fjädrande knappar funkar bra.
Just det drivdonet som jag länkade till passar nog bättre med en fibaro switch iom att det har inbyggd dimmer.

För att nyttja en fibaro dimmer ska drivdonet vara dimningsbart och vad jag vet är det vanliga att man dimmrar på primärsidan.

S2 på dimmern kan du programmera till att antigen fungera som en vanlig brytare eller dimmer av en annan puck.
 
  • Gilla
jonasekstrom
  • Laddar…
Äsch, jag får inte den andra knappen, kopplad till S2 att funka. Det händer inget med mitt andra dimmer-reglage i Home Assistant och det kommer inget i OZW-loggen när jag använder knappen.

Kan det bero på att jag har kopplat Fibaron utan Nolla, alltså som "2-wire" i manualen? Nollan är inte framdraget till brytaren tyvärr.

Det verkar vara rätt kopplat för det går bra att byta funktion mellan S1 och S2 med en Z-wave-styrning och sedan dimma lampan med knappen kopplad till S2.
 
Jag testade ändå att associera S2 med en annan z-wave-pryl men det funkade alltså inte.
 
Det ska funka fint med S2 till annan Z-Wave-pryl via associationer. Om den är kopplad 2- eller 3-wire saknar betydelse. Har själv haft detta.
Associationer är finemang eftersom de går direkt mellan enheterna och inte kräver att controllern funkar.
 
Funkar dimmning också med association?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.