Tog hem ett antal små ledspottar för att testa till fönstersmygen. Jag blev verkligen inte imponerad. Det ser ju bedrövligt ut från utsidan, iof verkar det som om det kan bli lite mysbelysning på insidan. Ett annat problem är att de bländar både på in och utsida.
Vad har ni för erfarenheter?
 
  • Gilla
Emanuel Jonsson
  • Laddar…
Bilder?
 
Tog inga bilder igår. Kan se om jag kan lösa det ikväll.
 
1,2W, dimmringsbart är viktigt och då minskar även bländningen, tänk på ljusspridningen (högt fönster = låg spridning, lågt fönster = bred spridning). Sen finns flera olika typer av fönstersmygspottar där linsen är olika. Vissa bländar mer än andra. Maxel Vega 1 är en fin spott. Finns dock ej med bred spridning av ljuset.

Och sist, gör man rätt så är det sjukt snyggt med spottar i fönstersmygar! Gör man fel så är det inte det.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
1,2W, dimmringsbart är viktigt och då minskar även bländningen, tänk på ljusspridningen (högt fönster = låg spridning, lågt fönster = bred spridning). Sen finns flera olika typer av fönstersmygspottar där linsen är olika. Vissa bländar mer än andra. Maxel Vega 1 är en fin spott. Finns dock ej med bred spridning av ljuset.

Och sist, gör man rätt så är det sjukt snyggt med spottar i fönstersmygar! Gör man fel så är det inte det.

//Patrik
Testat med 1.2W både dimmrat och på full kräm samt olika spridningsvinklar. Spridningsvinklar känns mer som en smaksak tycker jag dvs om man vill ha hela smygen upplyst eller bara en punkt. Oavsett om det är dimmrat eller ej så syns det ju knappt att det lyser utifrån, ser bara skumt ut. Samtliga jag har provat har varit bländande från utsidan.
Men Designlight p-106 upplever jag som minst bländande från insidan.

Hur ska man göra för att det ska bli rätt? Vore bra att veta innan jag fimpar spottar i smygen :p
 
Testade en 5W ist för 1.2W och då tyckte jag det blev betydligt bättre! Lite neddimmrat så blev det helt ok. Dessutom inget problem med bländning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.