Hej,

Jag söker svar på en enkel fråga, jag har sökt på forumet men inte hittat ett rakt svar på detta då det i många fall skrivs om 12V halogen (35-50W).

Får man installera LED-spottar (3w) som är IP20 klassade ovanför t.ex. badkaret (eller snett ovanför, ca 0,5m ut). Det handlar om 4st spottar totalt vilket ger 4x0,25A=1A totalström och 12V spänning. Trafon kommer läggas/monteras i innertaket ca 1,5m från badkar i längsled.

Ingen värme att tala om så hela grejen med brandrisk och sprickande glas gäller väl inte heller?

Jag hade tänkt mig 4st av dessa (som det står IP20 på): http://www.ledbutik.se/dimbar-lysdiod-vitlackerad-paket-leddownlights-inkl-trafo-p-61.html


Passar också på att fråga, jag vill sätta nytt innertak (panel) men eventuellt behålla gamla taket under detta, gör jag rätt som reglar ner 45mm och fäster upp spottarna i det nya innertaket?
Annars skulle jag kunna sätta nya innertaket direkt mot det gamla, men blir det inte väldigt bökigt att installera spottar och trafo då?
 
Jag såg nu att de hade speciellt för badrum med IP44 som skulle funka i mitt fall. Då är det ju egentligen inget problem.

Någon som har en åsikt om jag bör regla ner taket "bara" för att installera spottarna eller om det går att lösa med befintligt tak på smidigt sätt (jag har vind ovanpå, så man kan ju gå den vägen)?
 
Jag skulle iof inte handla från en webbutik som inte har någon fysisk adress eller telefonnummer uppsatt. Jag hittar inte det iallafall.
 
Tedd Persson skrev:
Hej!
Det är inte alls fel att regla ner en bit för det underlättar monteringen av spotarna avsevärt och det behövs alltid en luftspalt så att lampan kan "andas".
Mycket enklare att koppla. De är även IP44 och klarar sig fint i badrum.
Tack!
 
Redigerat av moderator:
Tedd: Om du läser reglerna här så är jag ganska säker på att det är förbjudet att göra reklam för sin egen webbutik :cool:

Har spottarna inbyggd trafo, eller ligger den bredvid på nåt sätt?

90lumen/watt för en 3w diod. Är inte det lite glädjesiffror?
 
Mja.. Beror på hur man räknar. Är det med eller utan förlusterna i armaturen? Med eller utan förlusterna i drivdonet? Vissa LED-tillverkare anger lumen som de fått fram från själva ljuskällan i labb. De större tillverkarna (hide-a-lite, maxel, philips osv osv) anger mer "riktigt" ljusflöde från då LED-chipet sitter i armaturen.

Svårt att jämföra mao.. Samma med livslängd. Vad alla de stora kommit överens om så ska livslängden räknas till då armaturen max förlorat 30% av ljusflödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.