Mycket trådar om 12v vs 230v här men ingen som verkar ta upp LED spottar.


Håller på och planerar för en total renovering av badrumet (5 m2) , tanken är ett nytt innertak med infällda spottar.

rummet är ca 2,10 x 2,40 så min tanke är 2 rader med 3 spottar i varje.

Frågan är om LED spottar lyser upp tillräckligt bra eller jag ska skippa den iden helt och i så fall räcker det med 6st 1w LED eller ska man gå på armatuer med fler LED i varje , typ 3x1W ?

Kan man ha dimmer på LED ?
 
Jag är också intresserad av hur det ligger till med LED-tekniken vad det gäller spottar. Någon som har en bra länk eller dylikt?

Finns dimmers för annan LED-belysning så det finns säkert för spottar med.
 
Har testat LED spottar men svar nej, ger för lite ljus.
Och tanten blir nog inte glad på led ljuset när hon ska sminka sig, fel färgton på LED ljuset.

Göran
 
En riktigt bra länk är
transformatorer.com
Där finns infoblad om bla. dimning av led. Det lär även finnas led med varmvitt sken. jag vet inte vem som säljer dom däremot.
 
Goran65 skrev:
Har testat LED spottar men svar nej, ger för lite ljus.
Och tanten blir nog inte glad på led ljuset när hon ska sminka sig, fel färgton på LED ljuset.

Göran

Som jag fattat det finns det en hel drös med olika LED's som alla ger olika "färgton". Så någon skall nog passa :D
 
Styrman_jansson skrev:
Som jag fattat det finns det en hel drös med olika LED's som alla ger olika "färgton". Så någon skall nog passa :D
Ett av grundproblemen är ju att LED-ljuset har ett mycket smalare spektrum än glödlampor (och halogen). Har ännu inte sett något "naturligt" LED-ljus, men det kommer nog ev genom att kombinera flera LEDs (med olika frekvens) i samma armatur.
 
Och riktigt bra blir det när man kan hänga dit LED på en standard dimmer utan hemmabyggen mm. För mig är spottar = något som man vill kunna dimma.
 
Lite teknisk info om lysdioder:
Varmvita och vita lysdioder tillverkas av ett blått "chip", lysdioden är alltså egentligen blå. Man lägger fosforoxid över chipet för att "filtrera" ljuset och konvertera det till vitt. Ju mer fosforoxid man lägger på chipet, desto varmare blir det, och desto svagare blir itensiteten hos lysdioden. Man kan idag tillverka alla nyanser av vitt i ett och samma chip. Problemet vid tillverkningen är att få samma egenskaper på chipet som produceras. Man delar in en lysdiods värden i olika s.k. BIN-klasser. Det första är termisk resistans .d.v.s. vilken värmeavledningsförmåga chipet har, det andra är ljusitensiteten, det tredje är färgtemperaturen. Om man tänker sig att tillverkningen av lysdioder görs på en rund tallrik, så kommer dom i mitten bli av första rank, medan dom som är längre ut i kanterna att bli sämre och sämre. Dom sorteras, och hamnar då i de olika BIN-klasserna. Dom längst ut på tallriken blir naturligtvis billigast, och dom i mitten dyrast (och bäst).
Tillverkaren Cree har nyligen kommit med en lösning som mer än fördubblar ljuset hos en lysdiod. Man får idag ut över 100 Lumen på 350mA (1,2Watt) vilket motsvarar en Halogen-lampa på 10 Watt. Ett flertal stora tillverkare har köpt in sig på patentet, så det ser "ljust" ut för lysdioder just nu.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.