IMG_3819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att koppla ifrån uttaget och koppla en LED spot direkt på kablarna?

Har tre stora fönster med lamellgardiner i vardagsrummet med ett sånt här uttag ovanför varje, tidigare ägaren av huset hade bara målat över uttagen helt inklusive själva uttaget när han målade taket sist så inte ens tänkt på de existerade förrän idag då jag tittade närmare och det slog mig att en spot där skulle kunna vara fint.

Tänkte en LED downlight på 3w men funderingarna går : Blir värme problem även om det är en 3W liten LED? LED downlights som inte behöver transformator? Annat man kan behöva ta i beaktning?


Hjälp...
 
Redigerat:
Jag tror du får svårt att hitta en downlight med drivare som får plats i en dosa.
 
Finns för 230 volt så det lär ju funka. Dock kommer lampan vara tänd hela tiden.
 
huggan skrev:
Finns för 230 volt så det lär ju funka. Dock kommer lampan vara tänd hela tiden.
Fast det är ju ett lamputtag och det styrs väl av en brytare!
 
Tänkte vanligt uttag, hjärnsläpp bara.
 
Kom att tänka såhär i efterhand, hur är det kopplat egentligen på bilden jag skickade?

Har noll elkunskaper men ska inte svarta vara involverad för den är väl fasledaren (hus från '76)? Köpte en RGB led spotlight på clasohlson med hyfsat liten inbyggd drivare, den har IN för neutral och FAS men jag kopplade de som var till uttaget som syns på bild så jag har väl kopplat neutral och... jord? För den lyser iaf inte.

Tidigare ägaren av huset verkar bara skarvat vidare svarta för alla tre uttag i taket ser likadana ut där ett fjärde ser "OK" ut och det är där han haft taklampan till matbordet.
 
tommib
Lita aldrig på några färger!

Med det sagt så är det en gul ledare vilket utan problem kan vara en tändtråd. Att mäta är att veta (nästan). Sen har du troligen blå nolla och svart obruten fas. Följ den gula i hela sin längd så kommer du troligen finna att den går till en strömbrytare. Det kan också vara så att den har gått till en strömbrytare som man har plockat bort och tapetserat över. Du måste följa alla trådarna så att du vet vilken som går vart och vilken funktion de har.

Med tanke på din egen bedömning att du har noll elkunskaper skulle jag rekommendera att du tar dit en elektriker som kan göra detta åt dig.
 
Din bedömning av min bedömning av mina kunskaper bedömer jag som en bra bedömning.

Vi har en elektriker på g som ska kolla på det hela då det rent allmänt är fuffens med elen, som du säger så verkar han förmodligen endera tapetserat över lysknappar eller slagit ut vägg och skitit i att flytta lysknappen för vi har ett antal lamputtag i taken både uppe och nere som inte reagerar oavsett lysknapp vi pillar på.

Sen sidnotis, en spänningsdetektor ger bara utslag på svarta kabeln av de tre och trots mina obefintliga kunskaper så förstår t.o.m jag att om det inte är spänning i varken blåa eller gula som var enda som gick till uttaget så är det förmodligen varför ingen lampa som ansluts till uttaget fick ström.
 
tommib
Om du aldrig haft en fungerande lampa i det uttaget så är det mycket sannolikt så att det finns en bortplockad strömbrytare någonstans. Var den finns är omöjligt att gissa utan bilder men du kan fundera lite själv kring detta så slipper elektrikern lägga av sin dyra tid på att lokalisera dosan. Tänk logiskt, var skulle varit praktiskt att ha en strömbrytare till just denna lampan? Vilket håll försvinner den gula iväg åt? Finns orginalritningar för huset?

Man kan, om man vill, ta en dragfjäder och stoppa in i röret där den gula går och knacka med där det tar stopp. Har man en partner som kan lyssna då kan man ev hitta dosan. Ska man göra detta ska man naturligtvis bryta strömmen. Med tanke på hur det kan vara kopplat med dosor med flera grupper mm skulle jag bryta all ström om jag skulle försöka mig på detta, dvs skruva ur huvudsäkringarna.
Jag skulle göra detta själv men det är för att jag tycker sånt är kul.

Grattis! Medvetet okunnig är bra mycket bättre än omedvetet okunnig. Då är man oftast inte farlig i alla fall.

Det låter som en mycket bra ide att en elektriker kommer och gör en ordentlig översyn av anläggningen. Det trista är att det kan bli ganska dyrt, men så är det när man äger hus....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.