Hej!

Har lite problem med att mina ledspottar lyser ytterst ytterst svagt efter jag har stängt av dem.

Spottarna var en elektriker här och koppla in, så allt bör vara korrekt. Han fixa allt, jag tog endast ur dem när jag skruvade upp taket och satte tillbaka dom i wagon och peta upp dem. Prata med elektrikern och han sa att det vissa led modeller kan bete sig så och det är ok. Så var inte så sugen på att göra om det..

Men det stör mig, jag tänker om jag råkat klämma eller skada en sladd när jag skruva upp taket. Men det kanske inte kan bli detta felet då iof. Plus att dem är i sådan grå slang.

Har kollat bakom strömbrytaren där transformatorn sitter. Men ser inget konstigt, men kan inget om det iof.
Det är iaf en sådan här:
https://www.elbutik.se/product.html...GLI-JFZPFrzGzFCcJZvLmKIO4RAMAvQRoC5YIQAvD_BwE

Spottarna är dessa:
https://www.elbutik.se/product.html...6oUseor4yCBOL7ux3oTQbpkez0IkAkmRoCTAkQAvD_BwE

5st är inkopplade och jag har provat bara koppla den första, men samma beteende fast den lyser något svagare än när alla 5 är i.
Provade även koppla ur en mitt i, då lyser ändå de spottrna före den fast det inte går att tända då.. fattar ingenting :crysmile:.
Sladdar är nya förutom några befintliga som går ner till ljusknappen och transformatorn.
Drog ut allt och tog ett kort så ni kan se.

Vad tror ni kan orsaka detta?
Ska jag köpa nya Spottar eller transformatorn? Eller kanske bara leva med det? Har en brytare liggandes, kanske ska prova den?

Tack på förhand!
 
  • Transformator och strömbrytare för LED-spottar monterade i en vägg med synliga elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nedtonad ledspotlight som lyser svagt i ett i övrigt mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Efter att ha läst tråden provade jag ett litet experiment. Skruva loss hela transformatorn och alla tillhörande sladdar. Slog på strömmen, dom lyser svagt ff.... Så jag får helt enkelt leva med det.. störigt.

Antar det beror på att nya sladdar var tvungna att dras via befintliga rör i vägg/tak där det går andra strömsladdar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Jag tror att svaret är induktiv spänning!

Finns flera trådar om det b.la. denna:
[länk]
Jag tror att det är kapacitiv koppling :p
Om så, borde man kunna sätta en hyffsat högohmig resistor över + och - för att ladda ur spänningen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
H HittePå skrev:
Antar det beror på att nya sladdar var tvungna att dras via befintliga rör i vägg/tak där det går andra strömsladdar.
Är det tillåtet att blanda 220V kabel med lågspänning DC-kablar i samma rör?
 
D Dilato skrev:
Är det tillåtet att blanda 220V kabel med lågspänning DC-kablar i samma rör?
Fråga inte mig:) , är i källare och det fanns inget annat sätt om man inte skulle dra utanpåliggande.
 
D Dilato skrev:
Är det tillåtet att blanda 220V kabel med lågspänning DC-kablar i samma rör?
Googla lite och fann detta:
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ignalkabel-och-starkstrom-i-samma-kabelkanal/

https://www.byggahus.se/forum/threads/starkstroem-och-svagstroem-i-samma-vp.104054/

I detta fallet drogs det 1.5kvadrat kabel för lågnivån fram till första spotten sedan ligger det 1.5 mellan varje i grå kabelrör. Är bara ca 5cm på varje spott som går in i wagon som är sådan där tunn lågnivå.

Nu vet jag inte om det är korrekt isolering etc. Ska jag kanske ringa elektrikern och påpeka detta?
 
Redigerat:
H HittePå skrev:
Efter att ha läst tråden provade jag ett litet experiment. Skruva loss hela transformatorn och alla tillhörande sladdar. Slog på strömmen, dom lyser svagt ff.... Så jag får helt enkelt leva med det.. störigt.

Antar det beror på att nya sladdar var tvungna att dras via befintliga rör i vägg/tak där det går andra strömsladdar.
Köp en ”bottenlast”/”störskyddskondensator” och koppla in mellan tändtråd och nollan vid lampan.
Tex
https://malmbergs.com/Products/9974136
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det tillåtet att blanda 220V kabel med lågspänning DC-kablar i samma rör?
Ja, det är tillåtet, det som gäller är att klenspänningstrådarna måste klara den högsta gällande spänning i kabeln/röret/dosan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är tillåtet, det som gäller är att klenspänningstrådarna måste klara den högsta gällande spänning i kabeln/röret/dosan.
Ok, vilket de gör i detta fallet då eller?
Eftersom han använde vanlig strömkabel han hade på rulle, 1.5kvadrat.
Intressant med störskyddskondensator. Jag var så sjukt nära att börja skruva ner hela taket för att göra om, men då räcker det med en sådan alltså. Härligt! :D

Edit: Du bespara mig mycket @Demmpa. Jag såg framför mig brandrisk och tänkte ringa elektrikern och klaga imorgon. Skruva ner taket, en jäkla massa extra jobb med andra ord. Så behövs bara en sådan liten sak för 25kr. Underbart! Tusen tack för din expertis!:D:D
 
Redigerat:
Eftersom allt är kopplat med i wagos är det ju lätt att testa lite. Jag kopplade då ur ALL ström som går med de kablarna som går till spottarna och tog tillfälliga kablar utanför ner till transformatorn/brytare. Med andra ord, det går inte en strömkabel nära spott kabeln någonstans! De lyser ff lite när dom är avstängda. Detta gör mig något förbryllad men det lämnar ju allt ovan egentligen och det bör med andra ord vara transformatorn eller spottarna som är känsliga på något sätt. Ska ff prova med en sådan kondensator.

Edit: Prova även igen att koppla ur strömmen till transformatorn å slog på. Då var dom helt slockna, som tur var eftersom ingen kabel hade ström då:rolleyes:... Gick då andra hållet och koppla först in vanliga strömmen igen och slåg på, då lös dom svagt igen. Utan att vara inkopplade alltså.. vilken röra.. hoppas verkligen kondensatorn fixar detta :rofl:
 
Redigerat:
Kvällens sista experiment blev att dra nya lågnivå sladdar som hängde i luften till första å sista spotten. De fanns med andra ord inte en strömkabel närmare än flera meter.. Dom lyser ff avstängda..
Så kontentan måste helt enkelt vara att kvalitén på spottarna är nog inte de bästa.
 
Jag har lite svårt att hänga med exakt hur du har provat olika fall här. Jag ser huvudsakligen två orsaker:

- Jollydrivdonet läcker ström mellan primär- och sekundärsida. Det är inte helt ovanligt. Detta fall bör i första hand åtgärdas med att byta drivdon, men kan möjligen även åtgärdas med en liten bottenlast. Jag vet inte vad jag ska rekommendera. Det är ju DC på sekundärsidan, eventuellt upphackad i en PWM-signal. Den kondensator som länkas till i tråden bör inte ha någon positiv effekt. Jag tror mer på @Dilato 's resistor.

- Kapacitiv eller induktiv koppling mellan klenspänningsledarna och starkströmsledarna i samma rör. Om möjligt är det ju enkelt att konstatera detta genom att koppla bort starkströmsledarna.

Det framgår inte om returledaren från spottarna går tillbaka i samma rör såsom det ska vara, eller om det är kopplat i en stor cirkel. Är det fel här så vet du vad som behöver göras - inga loopar!

I andra hand bör man sära på klenspänning och starkström. Även om de får samsas i samma rör så kan det orsaka "störningar".

Det kan gå att ge mer exakt råd om du beskriver mer exakt hur det ser ut och exakt vad du har provat.

H HittePå skrev:
Prata med elektrikern och han sa att det vissa led modeller kan bete sig så och det är ok.
Det är inte riktigt sant att det beror på "vissa" LED-spottar. Det är inte spottarnas fel! Du kan möjligen se en skillnad om du byter spottar, speciellt om du byter till en högre effekt, men det är inte spottarnas fel. Dom är bara av naturen känsliga för små strömmar.

H HittePå skrev:
5st är inkopplade och jag har provat bara koppla den första, men samma beteende fast den lyser något svagare än när alla 5 är i.
Exakt hur kopplade du bort de övriga fyra? Hur ser installationen ut?

H HittePå skrev:
Provade även koppla ur en mitt i, då lyser ändå de spottrna före den fast det inte går att tända då
Du bröt alltså slingan på mitten? Vilket resulterade i att spottarna före brotten lyste svagt men inte de efter? Hur ser installationen ut - vad mer löper i samma rör före och efter, och hur är övriga ledare belastade?

H HittePå skrev:
Skruva loss hela transformatorn och alla tillhörande sladdar. Slog på strömmen, dom lyser svagt ff
H HittePå skrev:
Prova även igen att koppla ur strömmen till transformatorn å slog på. Då var dom helt slockna
Två citat som jag uppfattar som motstridiga. Som sagt, beskriv exakt vad du gör.

H HittePå skrev:
Gick då andra hållet och koppla först in vanliga strömmen igen och slåg på, då lös dom svagt igen.
Med vanlig ström antar jag du menar starkströmsledarna som löper i samma rör? Du skrev inte att du kopplat bort dessa i förra stycket...

H HittePå skrev:
I detta fallet drogs det 1.5kvadrat kabel för lågnivån fram till första spotten sedan ligger det 1.5 mellan varje i grå kabelrör.
Om det är samma typ av kabel (FK) som för starkströmsledarna så har du godkänd isolering mellan systemen. Men det utesluter ju inte att de kan störa ;)

H HittePå skrev:
Jag kopplade då ur ALL ström som går med de kablarna som går till spottarna och tog tillfälliga kablar utanför ner till transformatorn/brytare.
Alla spottar? Drog du nya ledningar fritt i luften till alla spottar? Eller fanns det fortfarande kvar klenspänningsledare och starkströmsledare i samma rör utefter slingan?

H HittePå skrev:
Kvällens sista experiment blev att dra nya lågnivå sladdar som hängde i luften till första å sista spotten. De fanns med andra ord inte en strömkabel närmare än flera meter.. Dom lyser ff avstängda..
Och spottarna där emellan? Som sagt, visst har jag nämnt en exakt beskrivning ;)

H HittePå skrev:
Så kontentan måste helt enkelt vara att kvalitén på spottarna är nog inte de bästa.
Jag tror inte på det.
 
  • Gilla
HittePå och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har lite svårt att hänga med exakt hur du har provat olika fall här. Jag ser huvudsakligen två orsaker:

- Jollydrivdonet läcker ström mellan primär- och sekundärsida. Det är inte helt ovanligt. Detta fall bör i första hand åtgärdas med att byta drivdon, men kan möjligen även åtgärdas med en liten bottenlast. Jag vet inte vad jag ska rekommendera. Det är ju DC på sekundärsidan, eventuellt upphackad i en PWM-signal. Den kondensator som länkas till i tråden bör inte ha någon positiv effekt. Jag tror mer på @Dilato 's resistor.

- Kapacitiv eller induktiv koppling mellan klenspänningsledarna och starkströmsledarna i samma rör. Om möjligt är det ju enkelt att konstatera detta genom att koppla bort starkströmsledarna.

Det framgår inte om returledaren från spottarna går tillbaka i samma rör såsom det ska vara, eller om det är kopplat i en stor cirkel. Är det fel här så vet du vad som behöver göras - inga loopar!

I andra hand bör man sära på klenspänning och starkström. Även om de får samsas i samma rör så kan det orsaka "störningar".

Det kan gå att ge mer exakt råd om du beskriver mer exakt hur det ser ut och exakt vad du har provat.


Det är inte riktigt sant att det beror på "vissa" LED-spottar. Det är inte spottarnas fel! Du kan möjligen se en skillnad om du byter spottar, speciellt om du byter till en högre effekt, men det är inte spottarnas fel. Dom är bara av naturen känsliga för små strömmar.


Exakt hur kopplade du bort de övriga fyra? Hur ser installationen ut?


Du bröt alltså slingan på mitten? Vilket resulterade i att spottarna före brotten lyste svagt men inte de efter? Hur ser installationen ut - vad mer löper i samma rör före och efter, och hur är övriga ledare belastade?



Två citat som jag uppfattar som motstridiga. Som sagt, beskriv exakt vad du gör.


Med vanlig ström antar jag du menar starkströmsledarna som löper i samma rör? Du skrev inte att du kopplat bort dessa i förra stycket...


Om det är samma typ av kabel (FK) som för starkströmsledarna så har du godkänd isolering mellan systemen. Men det utesluter ju inte att de kan störa ;)


Alla spottar? Drog du nya ledningar fritt i luften till alla spottar? Eller fanns det fortfarande kvar klenspänningsledare och starkströmsledare i samma rör utefter slingan?


Och spottarna där emellan? Som sagt, visst har jag nämnt en exakt beskrivning ;)


Jag tror inte på det.
Hehe sorry om jag rör till det hela :).

Jag har pratat med support på designLight och hideAlite. Båda trodde på läcka från trafon.
Med andra ord som du sa, inget med kvalitén på Led:sen att göra. hideAlite som gör trafon, trodde helt klart det var den. Tyckte jag skulle testa ngt sorts motstånd. Han nämnde ett par stycken. Eller prova en annan trafo.
Jag har inte vart helt klar på hur det vart kopplat, men det är 5st spottar i serie. Min extremt grymma paint målning hoppas jag kan förklara lite bättre :).Men då jag bara stod och titta på när någon annan arbetade har jag inte alla detaljer. Elektrikern kommer på torsdag och ska prova koppla på motstod och ta med sig en annan transformator :). En handritad förenklad elektrisk krets med transformator, kopplingsplint och seriekopplade spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag provade i helgen är alltså att:
*Koppla bort ström till Jolly, lyser ff.
*Koppla bort lågströmkablarna från jolly och spottar. Sen hänga på nya som inte går i rören utan i "luften" rakt från jollyn till spottarna, Lyser ff.
*Koppla bort strömkablarna som går till plinten och dra tillfällig ström utanför röret ner till jolly/push, lyser ff.
* Prova koppla ur allt, lyser inget.
Så en kombination av fel kan det vara, Jolly läcker och att dem går i samma rör.
Vilket som är det ju inga risker med detta och inget dåligt jobb av elektrikern. Utan det är ett vanligt fel med moderna saker :D om jag fattar rätt från elektriker, er, produktägarna.

Kontentan, jag förstorade upp något som inte behövdes.

Ni ska ha stort tack för er hjälp! :)
 
Ja, det kan handla om en kombination av de två orsakerna, läckage i drivdonet och koppling till starkströmsledarna. Dina två första test i listan ovan tyder på det. Test nr 2 förutsätter att det är ett visst avstånd (decimeter) mellan spottarna och starkströmsledningar.

Det bör vara enkelt att ringa in vilket av dem, eller om båda orsakerna spelar in. T.ex är det skillnad på om starkströmsledningarna enbart är spänningssatta eller om de dessutom är belastade så att det går en ström genom dem.

Vi får se vad elektrikern kommer fram till. Jag gissar på att ni kommer att hitta en lösning utan att riktigt veta vad orsaken egentligen var.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.