Snailman
Gäller badrummet alltså, kommer ut ett flexrör bakom spegeln, röret går till en dosa i väggen, i rummet intill badrummet (ca 70cm långt rör), och från den dosan går ett flexrör till en kopplingsdosa i hallen, dit alla rör från badrummet går, samt därifrån ett rör till centralen

Lampan är led, och har nån dryg halvmeter sladd. Trafon har en svart kopplingsplint där den ska anslutas. Jag hade tänkt att trafon ska monteras på väggen bakom spegeln, och att trafons 230V ledning ska dras genom röret till dosan på andra sidan väggen och där kopplas vidare till dosan i hallen.

Lampan monteras på en medföljande plåtvinkel som skruvas i väggen bakom spegeln.

Blir det bra att göra så?
Och hur sätter jag trafon i förhållande till röret som kommer ut mitt bakom spegeln, vinkeln sitter i mitten bakom spegelns översida.

Elektrikern får ansluta grejorna sen, men vill helst montera det innan han kommer hit. LED-strömförsörjningsenhet monterad på kakelvägg med plåtvinkel och synligt flexrör i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-badrumslampa med plåtvinkel och anslutningskabel, ej monterad, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt en koplingsdosa (med tillräcklig ip klass) på väggen över hålet med slangen och haft trafon i den.
 
Snailman
Det står ip44 på trafon, så den skulle kunna sitta på väggen i duschen eller vid badkaret.

Antar att den svarta kopplingsdosan också ska klara en del.

Det är ju vanligt med liknande lampor på alla badrumsutställningar, så det måste ju vara vanligt att elektriker monterar liknande lampor.

Den här är ju köpt på Bauhaus, men kostade drygt tusenlappen så den borde ju inte vara skit tycker man.
 
Om jag tolkar dig rätt så har du alltså 70cm rör till första åtkomliga dosa? Och 50 cm kabel från drivdonet? Då måste du ha en dosa i badrummet dit kabeln dras. Om det går att lätta på locket till drivdonet så kanske man kan byta ut kabeln mot en lägre. Men då uppstår nästa problem. Kabeln vi ser är en lampsladd som inte får läggas i rör. Det är tom. tveksamt om den får kopplas in fast. Skall du ha en kabel i röret som sedan går öppet en bit till drivdonet, så behöver det vara en installationskabel, ex en EKK kabel. Problemet där är att den troligen är för tjock för att få in i drivdonet.

Det finns kabeltyper som egentligen är avsedda för halogenspotlights (de är värmetåliga, vilket är onödigt här), de är dels godkända för fast förläggning, även i rör, Dels har den en dimension som påminner om lampsladden.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Njaa att sätta den inne i duschen är kanske att ta i lite. Men det är ju inte aktuellt här heller. Den svarta kopplingsplinten håller sannolikt ingen hög kapslingsklass. Men det behöver den inte göra heller, där ligger bara några volt. Det är bara om detta kommer närmare duschen än 120 cm eller 60 cm till badkarskant, som kapslingsklassen spelar någon större roll.
 
Snailman
Jaha, i andra badrummet sitter det en spegel med inbyggda lysrör och det följde med en liknande svart kopplingsplint som den här, och i den kopplade elektrikern in 230volten, minns inte om det var fjärde eller ej, kan ha stoppat in en bit hölje runt FK:n sista biten ur väggen?

Jag ser bara FK i kopplingsdosan i hallen för det badrummet.

Sladden 230V som sitter i drivdonet räcker från badrummet till dosan i rummet bredvid, men får man inte ha sån sladd i rör så..

Men allt borde väl kunna sitta i badrummet om man skaffar en sån där svart kopplingsplint till, då skulle det bli som i andra badrummet.

Nåja, jag gör nog inget mer nu, utan får vänta tills elektrikern kommer.
 
Redigerat:
Snailman
H hempularen skrev:
Om jag tolkar dig rätt så har du alltså 70cm rör till första åtkomliga dosa? Och 50 cm kabel från drivdonet? Då måste du ha en dosa i badrummet dit kabeln dras. Om det går att lätta på locket till drivdonet så kanske man kan byta ut kabeln mot en lägre. Men då uppstår nästa problem. Kabeln vi ser är en lampsladd som inte får läggas i rör. Det är tom. tveksamt om den får kopplas in fast. Skall du ha en kabel i röret som sedan går öppet en bit till drivdonet, så behöver det vara en installationskabel, ex en EKK kabel. Problemet där är att den troligen är för tjock för att få in i drivdonet.

Det finns kabeltyper som egentligen är avsedda för halogenspotlights (de är värmetåliga, vilket är onödigt här), de är dels godkända för fast förläggning, även i rör, Dels har den en dimension som påminner om lampsladden.

Vad heter sådan kabel?

Antar att om man sätter en likadan sån där svart kopplingsbox som på översta bilden på 230V kabeln bakom spegeln så borde man kunna ha en sådan stump genom röret till dosan på andra sidan väggen?

https://www.elbutik.se/product.html/he251-skarvdosa-2x15?category_id=1972
 
Gjorde en snabb googling, hittade inget jag kände igen sedan tidigare. Hoppas ngn. annan här har koll på kabeltyperna.

Jag har för mig att jag sett sådan värmetålig kabel som metervara, antingen på Bauhaus eller Hornbach. Vet även att Biltema har en variant (eller hade häromåret iallafall).
 
tommib
Finns också på lösmeter på t.ex. Bauhaus.
 
Snailman
Ok, den finns på Jula, Bauhaus och elbutik.

Jag har två sådana här belysningar till, avsedda för två andra badrum, de är bara reglade ännu och inga dosor eller rör monterade ännu.

Ska se hur elektrikern gjorde i det badrum som är färdigt, där är det också ett rör ut ur väggen, som nån sladd med 230V går till lysrören, som hade en liknande anslutningsplint som den svarta på första bilden. Den slangen är typ 3meter till kopplingsdosan för hela badrummet i hallen.

Så jag skulle kunna göra på annat sätt i badrum tre och fyra, om det vore bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.