Hej!
Jag har köpt två led lysrör t8 60 cm 10w som jag vill montera på min befintliga armatur i källaren. Det ingick led glimtändare. Jag monterade dit lysrör 2 st och 2 st glimtändare och när jag tände lyste det upp i en sekund och sedan släcktes det. Vad är fel? Måste jag koppla om i armaturen? Tacksam för svar. Bifogar bild på armaturens konstruktion.
 
  • Öppen belysningsarmatur i källare med två installerade LED glimtändare och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort det där i flera lysrörsarmaturer och det har bara fungerat.
 
Det står att det ska parallellkopplas vid 2 eller fler? Hur gör man det?
 
K Kurtivan skrev:
Har gjort det där i flera lysrörsarmaturer och det har bara fungerat.
Det lät smidigt. Fel på rören? Det är biltema.
 
D Daniel_Redslared skrev:
Det lät smidigt. Fel på rören? Det är biltema.
Lämnade tillbaka ett gäng sådana igår, liknande armaturer som din, hade led innan som halva slocknat i, men dom nya biltemarören funkar inte
 
D Daniel_Redslared skrev:
Det lät smidigt. Fel på rören? Det är biltema.
Jag hade nog inte bättre kvalité... från Jula. Har du demonterat och återmonterat lysrören efter att dom slocknade?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Lämnade tillbaka ett gäng sådana igår, liknande armaturer som din, hade led innan som halva slocknat i, men dom nya biltemarören funkar inte
Var det led biltema rör 10w?
 
K Kurtivan skrev:
Jag hade nog inte bättre kvalité... från Jula. Har du demonterat och återmonterat lysrören efter att dom slocknade?
Jag har provat ett antal gånger. Nån gång lyser blinkar de två ggr sen slocknar de.
 
D Daniel_Redslared skrev:
Var det led biltema rör 10w?
Jo
 
D Daniel_Redslared skrev:
Hej!
Jag har köpt två led lysrör t8 60 cm 10w som jag vill montera på min befintliga armatur i källaren. Det ingick led glimtändare. Jag monterade dit lysrör 2 st och 2 st glimtändare och när jag tände lyste det upp i en sekund och sedan släcktes det. Vad är fel? Måste jag koppla om i armaturen? Tacksam för svar. Bifogar bild på armaturens konstruktion.
Dina lysrör är seriekopplade, det måste kopplas om så att det blir parallellkopplade, sedan bör du även ta bort drosseln.

Schematisk illustration av seriekopplade lysrör med reaktor, elektroder, glimtändare och kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Singel/enkel


El-schema som visar ombyggnad av traditionellt seriekopplat lysrörsarmatur till LED-lysrör med parallellkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Seriekopplade, ombyggnad till parallellkopplade
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Dina lysrör är seriekopplade, det måste kopplas om så att det blir parallellkopplade, sedan bör du även ta bort drosseln.

[bild]
Singel/enkel


[bild]
Seriekopplade, ombyggnad till parallellkopplade
Hej. Tack för svar. Så den ska kopplas bort från reaktorn?
Verkar rätt avancerat att koppla om.
 
Ja, det är ungefär hälften som måste kopplas om.
Det behöver en tråd från anslutningsplint till vardera ände, sen behövs två trådar från ände till ände.

Drosseln bör kopplas bort för att den ligger annars och drar lite ström i onödan samt att den alstrar lite värme.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är ungefär hälften som måste kopplas om.
Det behöver en tråd från anslutningsplint till vardera ände, sen behövs två trådar från ände till ände.

Drosseln bör kopplas bort för att den ligger annars och drar lite ström i onödan samt att den alstrar lite värme.
Tack för svar. Ska höra med grannen som kan en del om el. Finns det speciella armaturer för dessa lysrör så man slipper koppla om? Ska ändå byta ut ett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.