Jag köpte en köksfläkt med led lampor i. Dessa är typ isblå ooch hade velat ha varmvit ljus istället. Vet nån vad jag ska byta?
Modellen heter: led light hj-001-l-4

Hand håller en LED-lampa, teknisk information synlig, rörigt bakgrund, inomhus, verktyg och objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en LED-lampa, suddig bakgrund med föremål och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en elektrisk kontakt med kabel framför oredig arbetsstation med verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en elektronisk krets med komponenter och kablar mot oredigt garagebakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en elektrisk kontakt med kabel framför oredig arbetsstation med verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att byta någonting där, förutom själva SMD-LED-chipen då det är där färgtemperaturen sitter. Möjligen kan en sänkning av strömmen ha effekt, men då sjunker ju ljusstyrkan.
Kanske kan det funka att klistra på färgad plastfilm om man hittar nåt.
Dessutom har du något armaturliknande som den ska passa i.
Sök på "LED chip" så kanske du hittar något.
 
Det kan vara bra att ha lite kallare och vitare ljus över spisen, liknande ljuset från solen, det blir då enklare att se (korrekt) färg på det som tillagas.

Annars är det som Bo säger, det är själva lysdioderna som måste bytas för att få en annan temperatur på ljuset.
 
Men jag kan kapa kabeln eller löda på en ny diodplatta men jag hittar inga som går på 220V?
 
Allt går, det handlar bara om hur mycket tid och pengar du vill kasta på projektet.
Köp några 230 V-spottar med önskad färgtemperatur och mecka dit dom på plats i fläkten. antingen genom att ta ut led och tillhörande drivenhet och monter in i bef. armatur eller tryck dit de nya spottarna i fläkten.
 
Jag la in bakplåtspapper i de befintliga spottarna och det gjorde ljuset lite varmare.
Märkligt dock att de är tillverkade så här och att ingen säljer led på 230v i G4 formatet
 
Sådär, nu blev det bra, tack alla.
1000kr landade den på
 
  • Gilla
Jqnsson
  • Laddar…
Modernt kök med vit kakelvägg, fläktkåpa, induktionshäll och kryddkvarnar på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök, vita metrokakel, induktionshäll, grå arbetsbänk, köksredskap, olja, salt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.