Jag tänkte den med röda lampan var den självklara men det verkar inte vara enat om det när jag kollat runt.

Org lysena är 60w halogen och LED är 35w, så jag har nu köpt 2st 25w resistorer (6,8 ohm), den bild med röda är definitivt enklare att insrallera och gör det enkelt att byta över till halogen vid besiktning då jag använder flatstift.

Jag tänkte koppla in resistorn innan den den flerstiftiga kontakten går in till lamporna.

Funkar båda?
 
  • Elektriskt kopplingsschema med DC-strömförsörjning, resistor och röd LED-lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wiring diagram showing an inline resistor connected to a LED bulb with labeled positive and negative wires.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du åstadkomma? Vad är det för lampor?
Övre bilden begränsar strömmen till lampan. Det borde inte behövas då den förhoppningsvis är anpassad för spänningsmatning.

Under bilden bränner effekt utan att påverka spänningen, du vinner inget i energi/bränsleförbrukning på det men kanske det behövs för att inte bilen varnar för trasig lampa?
 
B
Normalt är ju detta redan inbyggt i lampan, för du har väl inte köpt en lös 35W led, och ska bygga rubbet?
 
Nedre bilden med motståndet parallellt är då glödtrådsvakten inte accepterar LED.

PROTTE
 
J JFrisk skrev:
Vad vill du åstadkomma? Vad är det för lampor?
Övre bilden begränsar strömmen till lampan. Det borde inte behövas då den förhoppningsvis är anpassad för spänningsmatning.

Under bilden bränner effekt utan att påverka spänningen, du vinner inget i energi/bränsleförbrukning på det men kanske det behövs för att inte bilen varnar för trasig lampa?
Jag vill installera mina 35w led men bilen stöter ifrån dem, troligtvis för lite effekt varav bilen tror att lampan är trasig så bryter signalen, varav resistor.

Resistor för att simulera en 35w LED som 60w halogen.
 
B BSOD skrev:
Normalt är ju detta redan inbyggt i lampan, för du har väl inte köpt en lös 35W led, och ska bygga rubbet?
Köpte lösa 35w led från kina, ovetandes att biltillverkaren försvårar det för konsumenten på detta vis.
 
Skippar detta, fanns canbus redo lampor på amazon för under 400kr, tack ändå.
 
B
Länk till produkten du köpt? Rätt ofta är det inbyggda ic kretsar.

Om lampan lyser när den får 12v är det ju ok (givet att ic krets eller annat håller nere effekten på lampan).

Ska du få upp effekten för att hantera canbusövervakninge är det ju parallellt inkopplade resistorer som är enklast
 
Jag skulle tro att de olika belysningsalternativen är mer komplext än bara exakt ljuskällan. Troligtvis har det även med nivåjustering etc att göra också.
Min rekommendation är att inte byta om du inte vet exakt vad du gör då det riskerar felaktig och bländande ljusbild och irritation i trafiken. Spontant känns det också som det är högre ljusflöde från LED i den effekten än halogen varav ytterligare risken att blända andra ökar.

Angående återledare går det inte svara på utan schema på bilen. Rent funktionellt ska ju vilken 0-referens som helst fungera, men det känns väl sannolikt att det är återledaren som används för detektion av ström och trasig lampa.
 
B BSOD skrev:
Länk till produkten du köpt? Rätt ofta är det inbyggda ic kretsar.

Om lampan lyser när den får 12v är det ju ok (givet att ic krets eller annat håller nere effekten på lampan).

Ska du få upp effekten för att hantera canbusövervakninge är det ju parallellt inkopplade resistorer som är enklast
Det är målet, det är vart minus ska plockas ifrån, för sista kretsen till lamporna är förseglat mot vatten och kan inte montera resistorn därinne pga. värmen och plast så måste antingen ta minus från stiftkontakten eller div. jord i motorrummet.

Hur hittar jag rätt minus stift ens?

Har ju köpt alla grejer, vill verkligen inte låta allting bara ligga och damma.
 
B BSOD skrev:
Länk till produkten du köpt? Rätt ofta är det inbyggda ic kretsar.

Om lampan lyser när den får 12v är det ju ok (givet att ic krets eller annat håller nere effekten på lampan).

Ska du få upp effekten för att hantera canbusövervakninge är det ju parallellt inkopplade resistorer som är enklast
B BSOD skrev:
Länk till produkten du köpt? Rätt ofta är det inbyggda ic kretsar.

Om lampan lyser när den får 12v är det ju ok (givet att ic krets eller annat håller nere effekten på lampan).

Ska du få upp effekten för att hantera canbusövervakninge är det ju parallellt inkopplade resistorer som är enklast
Produkten har utgått så tyvärr ingen länk.
 
  • Uttöjt garantidokument och instruktionsmanual för en produkt, visar felanmälan och efterköpsserviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anvisningar och produktspecifikationer för installation av LED-strålkastarlampa på ett mönstrat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JFrisk skrev:
Jag skulle tro att de olika belysningsalternativen är mer komplext än bara exakt ljuskällan. Troligtvis har det även med nivåjustering etc att göra också.
Min rekommendation är att inte byta om du inte vet exakt vad du gör då det riskerar felaktig och bländande ljusbild och irritation i trafiken. Spontant känns det också som det är högre ljusflöde från LED i den effekten än halogen varav ytterligare risken att blända andra ökar.

Angående återledare går det inte svara på utan schema på bilen. Rent funktionellt ska ju vilken 0-referens som helst fungera, men det känns väl sannolikt att det är återledaren som används för detektion av ström och trasig lampa.
Har som tur är funktion i bilen där jag kan ställa ner strömstyrkan.

Iofs det har jag inte testat, kanske går att lura datorn på det viset, dem 35w ger ju mer lumen än nuvarande 60w.
 

Bästa svaret

B
Den där har inbyggd strömreglering för att skydda lampan. Och den lyser om du ansluter den direkt mot t.ex. batteriet? Det är ju led så du måste hålla reda på plus och minus för att det ska fungera.

Jag har även fått produkter från kina där röd kabel var - och +12v var svart kabel. Så man kanske måste testa att vända polaritet.

Då räcker det med parallell resistor för att få upp effekten tillräckligt högt så canbus systemet känner av den. Om du ska bränna bort 25W , behöver du ca 6ohm motstånd. (P = u x i --> 25 / 12 = 2 amp), U = r x i --> 12 / 2 = 6. Det behövs säkert inte exakt 60W för att canbus ska fungera 50W räcker säkerligen. Spänningen är kanske inte 12V heller under drift, brukar ofta vara lite högre spänning
 
B BSOD skrev:
Den där har inbyggd strömreglering för att skydda lampan. Och den lyser om du ansluter den direkt mot t.ex. batteriet? Det är ju led så du måste hålla reda på plus och minus för att det ska fungera.

Jag har även fått produkter från kina där röd kabel var - och +12v var svart kabel. Så man kanske måste testa att vända polaritet.

Då räcker det med parallell resistor för att få upp effekten tillräckligt högt så canbus systemet känner av den. Om du ska bränna bort 25W , behöver du ca 6ohm motstånd. (P = u x i --> 25 / 12 = 2 amp), U = r x i --> 12 / 2 = 6. Det behövs säkert inte exakt 60W för att canbus ska fungera 50W räcker säkerligen. Spänningen är kanske inte 12V heller under drift, brukar ofta vara lite högre spänning
Dem har inbyggd sockel, går bara i ett håll med hake, har icke provat på batteri än.
Ska ta fundera något på det, enda jag är orolig för är minuset, måste finnas något sätt att komma åt dem 2 utan att borra hål.

Har just 5,8 ohm resistorer.

Tack så jättemkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.