Har tänkt mig att ha antingen LED- eller 12v- eller fiber-spottar i mitt badrum.
För eller nackdelar med dessa?

Någon som har testat LED spottar typ de som finns hos http://www.sdl.se/
Är det någom som vet om dom blir otroligt varma som en del "hemmabyggda/expriment" LED lampor verkar bli. Så varma att man måste bygga med en "burk" ovan?
Ljusutbyte och färg på ljuset? (vill gärna ha vitt i badrummet)
Kan man dimmra ner dem med vanlig dimmer?

Fiber! Är det någon som har monterat fiber hemma. Och då med riktiga spottar (och ingen vacker stjärnhimmel)
De färdiga "fiber-paket" jag har hittat är med färdigkapade längder på glasfibern. Men finns det att köpa lösmeter så man kan kapa själv?

12v spottar? Kan man ha en stor järntrafo till alla spottar eller ska man ha en liten elektronisk till varje spot?

Många frågor blev det, hoppas någon vet några svar i alla fall :D
 
Kan ge lite tips om leds. Leds är bra för dom avger faktiskt nästan igen värme alls och drar löjligt lite ström. Det finns rätt många färger nuförtiden (Rött, blått, grön,orange, gult, vitt mm).
Men dom har 9 av 10 fall (när det gäller vita leds) väldigt hög färgtemperatur så ljuset uppfattas som väldigt kallt.
Dom har även inte så bra spridningsgrad som en mr16 lampa har (12 v halogen).
Sen går det inte heller ha vilken tranfo som helst heller pga av att dom dra så lite ström.
Men dom är fullt dimmbara
Det finns led med bra färgtemp men dom är nog rätt dyra för dom måste special tillverkas.

Lycka till med installationen vad det nu blir. :)
 
john100 skrev:
12v spottar? Kan man ha en stor järntrafo till alla spottar eller ska man ha en liten elektronisk till varje spot?
Det är klart att man kan ha en gammal klassisk transformator till hela paketet. Låt pris och monteringsmöjligheter avgöra. Man kanske ska titta på verkningsgraden hos dem också, teoretiskt sett borde en elektronisk nätdel vara efektivare men i praktiken är inte alltid så fallet (skräckexemplet var nätdelen till plattskärmen på ericsson ///'s första compaq hem-pc-paket, som drog 60W in för att ge 25W ut, sämre än man får med vanlig transformator + linjärreglerad nätdel!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.