Jag planerar att installera 3W LED downlights i vardagsrummet och funderar på hur tätt jag ska sätta den för att kunna få bra allmänljus då dimmern ger max. Jag läste en guide som föreskriver 3W/m2 och undrar om det inte är lite för mycket?

Eftersom det med den rekommendationen blir många armaturer så måste de vara mycket små och diskreta, och gå att montera i liv med taket, dvs kragen måste gå att försänka.

Någon armatur att rekommendera?

Att försänka i en gipsskiva blir väl inte så hållbart eftersom pappret saknas i försänkningen. Finns det någon annan skiva som är lämplig?

Rummet är relativt kvadratiskt, 9m x 8m och jag tänker montera dem symmetriskt i en matris ock koppla dem i sektioner så att jag kan tända och dimmra varje sektion efter behag:
sektion 1: längs väggarna (3 Väggar) 23st
sektion 2: längs fönsterväggen 8 st
sektion 3 ovanför sittgrupp 1 8 st
sektion 4 ovanför sittgrupp 2 8 st
sektion 5 resten av taket 9 st
56 st totalt
Eftersom jag har en oinredd vind ovanför så blir inte ledningsförläggning något problem.

Nu undrar jag vad jag ska ha för intelligent styrning som jag kan konfigurera några olika belysningsscenarios. Där jag för varje belysningsscenario kan styr vilka sektioner som ska vara tända samt ljusstyrkan på respektive sektion?

Alla synpunkter mottages tacksamt.
 
Vad har du tänkt för fabrikat?
 
Det har jag inte bestämt ännu. Att det blir en diskret installation med bra ljusbild är viktigt, men på grund av antalet så har ju priset ett viss betydelse!
 
Jag kommer att tänka på ishall?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
dekagon skrev:
Jag kommer att tänka på ishall?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var ju ett kreativt inlägg! Vad är det som får dig att tycka det?
 
Hej, jag har installerat en graphic eye system för styrning 6 olika belysning grupp, man kan programmera 6 olika scenario till. Det funkar helt ok.
Kolla på det : http://europe.lutron.com/Products/productSystem.aspx?sid=1
20 st av 1 W led i taket i badrummet ca 6 kvm är inte mycket. Om det finns inte fönster eller annan ljuskälla. Det kan jag säga. Det var lite över 3 W per kvm i led teknik. Det skulle tänka om Lux inte om Watt. Annan viktig sak är att ledningar skulle inte vara för lång mellan drivdon och led.
 
Tex Hide-a-lite rekommenderar 1st 3x1W / m² om det inte finns någon annan belysning. Jag tycker detta är lite i överkant. Men beror ju såklart vad man ska ha för verksamhet i rummet.
 
Rrrrr skrev:
Tex Hide-a-lite rekommenderar 1st 3x1W / m² om det inte finns någon annan belysning. Jag tycker detta är lite i överkant. Men beror ju såklart vad man ska ha för verksamhet i rummet.
Aj då:S

Är också på g att fixa lite belysning i vardagsrummet, det skulle då bli 37st. Och det låter lite dyrt.

Ska visserligen ha 2 taklampor också.

Red: Någon som har tips på armatur som går att montera i gips som är glesad med 21 eller 28mm?
 
Redigerat:
Men jag tycker nog att man inte ska ha spottar som allmän belysning i ett vardagsrum. En eller två snygga plafonder i taket och sedan kan man ha några minispottar/power-LED som släpljus på någon vägg, fönstersmygspottar och kanske någon vinkllingsbar historia i taket som lyser upp någon tavla eller dyl.
Sätta 40 spottar i taket låter helt galet, enligt mig. Men smaken är som baken. :)

//Patrik
 
Och jag tycker inte plafonder passar ihop med modern inredning!
Jag har sett stora sällskapsrum med snygga downlight-installationer i arkitektritade hus som tilltalar mig. Men allt bygger ju på att armaturerna ska vara i det närmaste osynliga då de inte används.
Problemet med vanliga takarmaturer att det inte finns naturliga placeringar, utöver ovanför bord. Eftersom vi bara har ett soffbord som vi är säkra på placeringen blir det svårt att få bra allmänljus av taklampor.
Vi har tre golvlampor men det räcker inte långt och dessutom blir det problem med sladdar på golvet.

"enstaka spottar som lyser upp någon tavla", vi behöver minst 7 st!

Sammantaget detta är osynliga downlight bäst lösning om jag bara hittar en liten LED-armatur som monteras i liv med taket.
Jag har positiv erfarenhet från dimmrad LED i taket på barnens multimediarum som renoverades förra året.
 
Patrik_Hed skrev:
Men jag tycker nog att man inte ska ha spottar som allmän belysning i ett vardagsrum. En eller två snygga plafonder i taket och sedan kan man ha några minispottar/power-LED som släpljus på någon vägg, fönstersmygspottar och kanske någon vinkllingsbar historia i taket som lyser upp någon tavla eller dyl.
Sätta 40 spottar i taket låter helt galet, enligt mig. Men smaken är som baken. :)

//Patrik
Plafonder hatar vi...

Har två snygga taklampor redan men det räcker inte till. Skulle vilja ha lite leds i taket för lite mysbelysning, 2 vid kaminen och resten lite utspridda. Skulle gissa att det blir 12 eller 14 stycken.
 
Enligt min uppfattning så kan Ledarna inte ersätta halogenen ännu:
- för svaga för att ge en riktig spoteffekt
- blir inte vackert varmvita vid dimmring (har oförändrad ljustemperatur oberoende av dimmringsgrad)
Är dock effektsnålare så om det är viktigare än utseendet så OK, men i mitt vardagsrum kommer de inte in än på ett tag.
 
bjurel skrev:
Enligt min uppfattning så kan Ledarna inte ersätta halogenen ännu:
- för svaga för att ge en riktig spoteffekt
- blir inte vackert varmvita vid dimmring (har oförändrad ljustemperatur oberoende av dimmringsgrad)
Är dock effektsnålare så om det är viktigare än utseendet så OK, men i mitt vardagsrum kommer de inte in än på ett tag.
Philips har dimbara 7W/25° som blir varmare i tonen vid dimmning. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.