Hej,
Badrumsrenovering påbörjades idag och direkt hörde elektrikern av sig och tyckte att våra downlights vi har köpt var i snålaste laget, snickaren var dock osäker och tror att ger tillräckligt ljus.
Vi har 5 st av dessa http://www.beslagdesign.se/produkter/64/1499 i ett badrum på ca 5kvm.
Det kommer även finnas belysning i ett spegelskåp ovanför handfatet.
Vad säger experterna på forumet, bör vi byta ut våra tänkta downlights?
 
Vi har 9 st 3W i taket på 6 kvm och det skulle kunna vara mera. Till det har vi rätt bra drag, 18W lysrör, i belysningen ovan spegeln vilket räddar ljusbehovet i badrummet.
 
Det luriga är att tillverkaren inte anger Lumen utan bara Lux (som dock är 550 vilket låter som ordentligt med ljus)
 
Supermandus skrev:
Det luriga är att tillverkaren inte anger Lumen utan bara Lux (som dock är 550 vilket låter som ordentligt med ljus)
Skulle nog tro att dom menar Lumen. Lux lär dom inte kunna ange då det är upplevd ljusstyrka vilket påverkas av avstånd till källan och andra parametrar, om dom inte åker hem till respektive presumtiva kund och mäter på plats ...
 
Å andra sidan vore 550 lumen rätt mycket för en 3w LED.
 
Det finns en figur som visar att det är 550 lux på ett avstånd av 50 cm. Det motsvarar ca 300 lumen för vinkeln i figuren. Jag skulle tro att det är lite på gränsen med 5 st sådana på 5 kvm. Vi har 6 st 5W-LED på 5,5 kvm, och jag upplever det som lagom för allmänljus. Men det beror ju också på hur mycket ljus det är över spegeln.
 
Ok det sista var mycket bra information, hur beräknar du det?

Då låter det ändå som att det är ok. Tror det blir närmare 4,5 kvm pga en "död" yta i ett hörn som inte behöver så mycket ljus. Omkring 1500 lumen totalt för downlights var nog vad vi var ute efter.
Vi kör vidare på de vi har och hoppas det räcker.

Jag får uppdatera med resultatet när vi får se det.
 
Lux är lumen per kvadratmeter. Den belysta ytan på 50 cm avstånd är pi*r^2 där r=50*cos(32,5).
 
Tänkte berätta hur det gick.
Vi beslöt som sagt att nöja oss med fem spotlights av vald modell och det blev fullt tillräckligt.
Enda gången man maxar dimmern är om man behöver städa noggrant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.