Jag renoverar en lägenhet och har tänkt sätta in LED-belysning i hallarna.
http://lingonfix.blogg.se/images/2010/lingonstigen-49-hall2_116592380.jpg

Hall är 240*180 cm
Hall2 är 425*160 cm

Hatthyllan kommer att placeras på ryggen till garderoben som delar av mellan hallarna.

Jag vill ha det dimmbart. Det ska vara individuella system i vardera hall.
Vilken styrka ska jag välja?
Spridning?
Antal?
Placering?

/FEL 007
 
Ska du regla ner taket? Hur mycket?
 
Jag reglar ner taket 2*28 mm plus 13 för gipsskivan i taket.
 
Med LED behöver man inte någon luftspalt för värmens skull men det är bra om man kan dra trådarna. Vi hittade bra belysning på www.beslagdesign.se. dom säljer inte direkt till privatpersoner men har gott om återförsäljare.

Vi har satte 10 st Set i vårt sovrum med ett drivdon som heterdrikon. Drivdonet är dimbart både med en liten potensiometer och genom en push-ingång.
Lycka till

/Nicklas
 
Finns en hel del LED-downlights som klarar sig på den höjden. Kolla in tex hide-a-lite: http://www.hidealite.se/svenska/led/downlights.html

Räkna ca 1st 3x1W / kvadratmeter om du inte har någon annan belysning. Sätt en converter som går att dimmra.

Största problemet brukar vara att hitta nåt bra ställe att placera drivdonen (convertrarna). Har du någon garderob som går ändå upp mot taket? Man måste kunna komma åt dessa drivdon för de lär gå sönder före själva armaturen.
 
ToA skrev:
Med LED behöver man inte någon luftspalt för värmens skull...

/Nicklas
Det är just för värmen skulle man behöver luftspalt. Men inte för att det är någon större risk att huset brinner ner (som med halogen) utan för att LED-armaturen ska hålla i angiven livsläng. LED förlorar betydligt mindre i ljusflöde om den får bra kylning.
 
J
Joakim Sjögren skrev:
Vill du ha en av de koolaste LED spott jag har sett så är den här med nattbelysning,
Jag är facktist lite sugen på att byta ut mina i hallen själv.
[länk]
Känner du till nåt ställe där de finns att köpa?
 
Generalagenten för Hella i Sverige är KG Knutsson 08-92 30 00
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.