Vi har tänkt installera LED spottar över takskjutsporten som är ca 5m bred.

Eftersom vi har en betongbalk som är klädd med trä med teak i ytterskiktet kan inte LED spotten vara så djup.

Frågorna är:
Vilka regler gäller för inbyggnad i trä utomhus, måste väl vara en hyfsat hög IP klass ?
Vad hittar man lämpliga produkter ?
Vilken ljusstyrka skall det vara på varje spott ? Har förberett för 4st.
 
7-8 watt borde bli lagom.

Elco.se
 
Vad har du för utrymme på djupet?
Detta begränsar valet av spot.

Har lite samma bekymmer då jag inte gjorde annat än släppte ner slang i smygen. Finns inte mycket att välja på då. Funderar i termer av utanpåliggande.
 
E
Spontant känns det som att det får bli möbelspottar, med tanke på det begränsade inbyggnadsdjupet. Kan bli svårt att få tag i möbelspottar som är tillräckligt starka för att det ska räcka med 4st
 
LED-lister?
Har en själv över en smalare port och är väldigt nöjd.
 
Så här ser 1W ut, 16mm inbyggnadsdjup. Tillräckligt mycket ljus för mig i alla fall, men det beror ju på vilken effekt man vill uppnå. uploadfromtaptalk1390844782235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
E
Fin fasad och port. Detta är nackdelen med moderna upp/nerljusarmaturer. De lyser väldigt fint och bra precis där de är (fasaden) men lämnar resten av ytan obelyst.
 
Emil_K: Tack och ja, jag håller med. Därför har jag andra armaturer ur samma serie på huset och dessa lyser även upp gårdsplanen. Det ska även upp en floodlight på gaveln upp mot nock som kan tändas vid behov, t.ex. vid snöröjning. :)
 
Tack för alla svar.

Valet föll på Hide-a-Lite 6600RF DOWNL TAKFOT IP65 GU10 från ett företag som heter:
http://www.elot.se De fixade hem allt som behövdes på en dag

IP65 är väl kanske att ta i men en armatur som tål både vattensprut o en massa damm känns tryggt
 
norrbottenstorpet skrev:
Under tak, IP21. Om det kan regna på dem, IP44. Jag har köpt en del från Kina [länk] (vilket inte alla tycker är en bra idé, men det mesta som säljs även i Sverige tillverkas i Kina).
Det räcker inte med IP21 eller enbart IP44. Dom ska även vara godkända för utomhusbruk. Det brukar anges till exempel "outdoor" eller "takfot". Armaturen klarar inte utomhusförhållanden annars.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.