Ska uppgradera mina armaturer som idag har "gamla typen" av lysrör.

Frågan till er som vet vad som blir bäst/mest ekonomiskt.

Ska man byta till:
Helt ny armatur med utbytbara ledlysrör
Helt ny armatur med fast ledljus
Behålla gammal armatur och bara byta till ledlysrör.
 
Miljömässigt över tid är armaturer med utbytbara ljuskällor "bäst".

Befintlig armatur bör byggas om så att ingen drossel, kondensator, elektroniskt förkopplingsdon är inkopplade.

Om man ska välja att behålla befintlig armatur eller köpa en ny med utbytbar ljuskälla beror bla på ålder på befintliga armaturen, hur bra reflektorn är, hur den kan byggas om mm.
 
  • Gilla
Nitram58
  • Laddar…
M
Jag har gjort detta i mina biutrymmen i källaren. Jag köpte Julas 44W ledarmaturer för 299kr, dom har väl varit på "rea" i 2 år nu. Mycket prisvärda tycker jag i förhållande till ljusutbytet. Dom gamla armaturerna var bara knappt 10 år men dom blir ju kassa till slut. Bytt lysrör några gånger men nu började plasten bli gul, drosslarna gå sönder och hållarna till plasten sprack av uttorkning.

Utvecklingen går ju framåt och dom nya ledarmaturerna bygger ju mycket mindre på höjden. Jag styr dom i garaget och källaren med Nexas trådlösa deckare och mottagare, fungerar perfekt!

https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016233/
 
  • Gilla
Nitram58
  • Laddar…
B
Är armaturen bra kan man byta till ledlysrör, men bör i samband med det byggas om så som demppa skriver.

Kan man inte bygga om själv, så är det billigare att byta till ny armatur.

På jobbet gjordes det en utredning som kom fram till att det var lite billigare att bara byta lysrören och inte bygga om gamla armaturer, men det är ju med betald personal. Vi hade typ 400 armaturer som skulle uppgraderas.

Ett ytterligare alternativ är ju att köpa ledstrip 12v och litet lämpligt drivdon, och behålla själva armaturen. Nog minst investering men mest arbete.
 
  • Gilla
Nitram58
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har gjort detta i mina biutrymmen i källaren. Jag köpte Julas 44W ledarmaturer för 299kr, dom har väl varit på "rea" i 2 år nu. Mycket prisvärda tycker jag i förhållande till ljusutbytet. Dom gamla armaturerna var bara knappt 10 år men dom blir ju kassa till slut. Bytt lysrör några gånger men nu började plasten bli gul, drosslarna gå sönder och hållarna till plasten sprack av uttorkning.

Utvecklingen går ju framåt och dom nya ledarmaturerna bygger ju mycket mindre på höjden. Jag styr dom i garaget och källaren med Nexas trådlösa deckare och mottagare, fungerar perfekt!

[länk]
Tittade på dom, bra pris. Är det bra ljus i dom?
 
M
Ja det är det! Jag ersatte 4st dubbelarmaturer (2x58W) med 8st av dessa i mitt garage. Jag tycker det blev bra men min 9-åring, som har lite yngre ögon än mig, kan inte vara i garaget för det blir för starkt ljus:D

Då är ändå dessa specade till 5000 lumen och lysrören till 5250 lumen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja det är det! Jag ersatte 4st dubbelarmaturer (2x58W) med 8st av dessa i mitt garage. Jag tycker det blev bra men min 9-åring, som har lite yngre ögon än mig, kan inte vara i garaget för det blir för starkt ljus:D

Då är ändå dessa specade till 5000 lumen och lysrören till 5250 lumen.
Ok, låter bra, Då går jag på ditt omdöme och köper dom.:D
Tackar för snabba svar.(y)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.