Har en rider 16C AWD som jag skulle vilja montera en arbetsbelysning på. Det måste förmodligen vara led eftersom det är inte världens kraftigaste "generator". Har sett någon med typ 25 dioder men skulle vilja ha fler tips på vettiga belysningar. Det ska inte kosta lika mycket som maskinen utan 3 siffrigt, annars kan jag lika gärna ploga på dagen.

Gärna IP klassad oxå då det kan komma vatten på den.


Alla svar mottages gladligen, är lite jobbigt med pannlampa.


Xenon kanske skulle vara en variant men de lägst är 35W och jag vet inte vad man vågar belasta maskinen med.
 
Har själv varit inne på samma spår, men övergav det ganska snart. Jag hittade en riktigt vass pannlampa, LED lenser H7 - den räcker och blir över när man plogar i kolmörker. :)
 
Old KnotVillage skrev:
Blir nog denna.

[länk]

Mycket spännande, hur monterade du fast lampan på maskinen? Och hur kopplade du in den?
 
Jag köpte en LED-arbetslampa och monterade den i "rattstångskåpan" på min Rider 16C AWD. Ett hål för bult och ett för kabel. Satte en ordentlig bricka på undersidan för att avlasta plasten så mycket som möjligt.

Kabeldragningen var hyfsat enkel i ramen bak till motor & batteri. Några buntband för att få kabel att ligga där jag vill vad det som behövdes.

När jag skulle koppla in lampan var min första ide att sätt en brytare fram vid lampan, men tyvärr hittade jag inte då en kapslad brytare för utomhusbruk. Dessutom hade jag ide om att koppla lampan så att den inte kan tändas utan att motorn är igång.

Men, istället för att dissekera hela den fabriksgjorda kabeldragningen valde jag en enkel lösning med att koppla lampan direkt på batteripolerna via en säkring och en brytare vid batteriet. Brytaren kommer man åt utifrån, så man inte behöver öppna motorhuven för att tända, och brytaren är hyfsat skyddad för regn/snö/fukt där under.

Jag lägger upp bilder när jag fotat lite...

/Kilensnickare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.