Mikael_L
Det kommer bli finfin ljusterapi där ! :crysmile:

Men varför inte, data ger vid handen att sätter du dessa lika tätt som man brukar sätta vanliga lysrörsarmaturer så kommer du få ett kraftigt och intensivt arbetsljus av dagsljuskaraktär, dvs kommer upplevas blått av de flesta.
Men det är inte alls dumt som rent arbetsljus, man ser bra, blir inte trött, ser färger bra osv.
I vissa slags lokaler kan man ju typ inte få för mycket ljus.

Vad gäller den mekaniska kvaliteten kan jag inte säga vare sig bu eller bä.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer bli finfin ljusterapi där ! :crysmile:

Men varför inte, data ger vid handen att sätter du dessa lika tätt som man brukar sätta vanliga lysrörsarmaturer så kommer du få ett kraftigt och intensivt arbetsljus av dagsljuskaraktär, dvs kommer upplevas blått av de flesta.
Men det är inte alls dumt som rent arbetsljus, man ser bra, blir inte trött, ser färger bra osv.
I vissa slags lokaler kan man ju typ inte få för mycket ljus.

Vad gäller den mekaniska kvaliteten kan jag inte säga vare sig bu eller bä.
1. Hur tätt brukar man sätta vanliga lysrörsarmaturer? Finns det någon standard...

2. Ska bli dagsljuskaraktär enligt leverantören. Och enligt leverantören är det vad man ska ha i en Verkstad. Men varför skulle dagsljus upplevas som blått av dom flesta?
 
P Pe_Er skrev:
1. Hur tätt brukar man sätta vanliga lysrörsarmaturer? Finns det någon standard...

2. Ska bli dagsljuskaraktär enligt leverantören. Och enligt leverantören är det vad man ska ha i en Verkstad. Men varför skulle dagsljus upplevas som blått av dom flesta?
Därför att dagsljus innehåller massor av blått ljus, mycket mer än varmvita eller vita som man ofta har i bostäder.
Dagsljus ca 6000 kelvin (färgtemperatur dess högre dess blåare)
Varmvit ca 2700 K
Kallvit ca 4000K
 
E elmont skrev:
Därför att dagsljus innehåller massor av blått ljus, mycket mer än varmvita eller vita som man ofta har i bostäder.
Dagsljus ca 6000 kelvin (färgtemperatur dess högre dess blåare)
Varmvit ca 2700 K
Kallvit ca 4000K
Jag förstår.
Men du tycker att belysning motsvarande dagsljus, blir bra i en Verkstad?
 
Ja det blir bra, man "vänjer" sig mycket fort vid dom olika ljusfärgerna och tycker att "det är helt rätt". Det som kan vara viktigare är Ra index OM man sysslar med tex målning, det bör vara så högt som möjligt gärna 90-95. Ra är ett mått på hur bra färgåtergivningen är. Tidigare var dioder dåliga på att ge bra färgåtergivning men i dag finns det både bra och dåliga och oftast kostar dom bra lite mer.
Hur det är med den armatur du länkade till har jag ingen aning om och verksamheten får kanske styra valet av ljuskälla.
 
E elmont skrev:
Ja det blir bra, man "vänjer" sig mycket fort vid dom olika ljusfärgerna och tycker att "det är helt rätt". Det som kan vara viktigare är Ra index OM man sysslar med tex målning, det bör vara så högt som möjligt gärna 90-95. Ra är ett mått på hur bra färgåtergivningen är. Tidigare var dioder dåliga på att ge bra färgåtergivning men i dag finns det både bra och dåliga och oftast kostar dom bra lite mer.
Hur det är med den armatur du länkade till har jag ingen aning om och verksamheten får kanske styra valet av ljuskälla.
Färgåtergivning (Ra) 80-89, på dom armaturer jag länkade till. Målning/lackering förekommer (ibland) i min lokal. Tror du att färgåtergivningen blir för dålig med dessa armaturer?
 
Mikael_L
Ska du måla/lacka saker som sen ska vara utomhus (t.ex. bilar) så anser jag att det är bara att vräka på med hur mycket lumen som helst.
Sen är dagsljuskaraktär perfekt, så det man målat kommer se lika ut sen när det kommer utomhus.
Och slutligen är Ra över 90 att föredra.

Men ska det man målar/lackar sen vara inomhus så är kanske 3000K eller 4000K belysning bättre, för då ser kulören ut mer likt som den sen kommer se ut.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Ja det blir bra, man "vänjer" sig mycket fort vid dom olika ljusfärgerna och tycker att "det är helt rätt". Det som kan vara viktigare är Ra index OM man sysslar med tex målning, det bör vara så högt som möjligt gärna 90-95. Ra är ett mått på hur bra färgåtergivningen är. Tidigare var dioder dåliga på att ge bra färgåtergivning men i dag finns det både bra och dåliga och oftast kostar dom bra lite mer.
Hur det är med den armatur du länkade till har jag ingen aning om och verksamheten får kanske styra valet av ljuskälla.
Sen säger tyvärr Kelvin-tal och Ra inte allt om hur bra ljuset egentligen är, men det är det bästa enkla mätvärden vi har.
Men ungefär såhär kan spektrumfördelningen se ut för olika slags ljuskällor.
Grafer som visar spektrumfördelning för dagsljus, glödlampa, lysrör, halogen, kallvit LED och varmvit LED.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dagsljus, gammal glödlampa och halogen-lampor ser väl lite typiskt ut som i bilden, och alla tre har 100, eller nära 100 i Ra. Det som skiljer dem åt är K-talet.
Men sen kan lysrör och LED variera något otroligt helt beroende på lysrörens konstruktion och lyspulverblandning, i vad gäller LED vilka LED-chip som används och variationer i tillverkningen etc.
Men typiskt för LED, lysrör, lågenergilampor osv är att spektrat inte är jämnt, utan att det har ett antal toppar och dalar i spektrat, så LED kan se lika illa ut som lysrör i bilderna, och de bästa lysrören ser bättre ut än i bilden.
Och tillverkarna blir duktiga på att trolla fram höga Ra även fast det är en ojämn kurva, de anpassar sig mot mätmetoden helt enkelt.
Om man letar kan man hitta väldigt risiga spektralkurvor hos LED-belysning med hyggligt bra Ra.


Bilden kommer från
https://www.lrf.se/globalassets/dok...-om-energieffektivisering/del-6-belysning.pdf
som har en hel del bra info om belysning.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Egentligen är solljus (dagsljus), glödlampa och halogenlampa alla en svartkroppsstrålare, inte en helt perfekt, men ganska nära. Och då blir det bra Ra.
Denna bilden ifrån wikipedia visar rätt väl hur det fungerar.
En vanlig gammal glödlampa har ungefär 2500K-2800K, det högsta talet för de med hög effekt, typ 75W och högre. Halogenlampan brukar man säga ligger på 3000K och solljus/dagsljus på ca 6500K I bilden har de ritat in en kurva med 5777K, jag undrar om det är ett normerat solljus-Kelvin-tal ...?
1200px-BlackbodySpectrum_loglog_150dpi_en.png
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen säger tyvärr Kelvin-tal och Ra inte allt om hur bra ljuset egentligen är, men det är det bästa enkla mätvärden vi har.
Men ungefär såhär kan spektrumfördelningen se ut för olika slags ljuskällor.
[bild]

Och dagsljus, gammal glödlampa och halogen-lampor ser väl lite typiskt ut som i bilden, och alla tre har 100, eller nära 100 i Ra. Det som skiljer dem åt är K-talet.
Men sen kan lysrör och LED variera något otroligt helt beroende på lysrörens konstruktion och lyspulverblandning, i vad gäller LED vilka LED-chip som används och variationer i tillverkningen etc.
Men typiskt för LED, lysrör, lågenergilampor osv är att spektrat inte är jämnt, utan att det har ett antal toppar och dalar i spektrat, så LED kan se lika illa ut som lysrör i bilderna, och de bästa lysrören ser bättre ut än i bilden.
Och tillverkarna blir duktiga på att trolla fram höga Ra även fast det är en ojämn kurva, de anpassar sig mot mätmetoden helt enkelt.
Om man letar kan man hitta väldigt risiga spektralkurvor hos LED-belysning med hyggligt bra Ra.
Vilken soppa, det är mkt att tänka på!
Hur gör jag för att säkerställa att jag får tag på bra armaturer? :surprised:
 
Mikael_L
P Pe_Er skrev:
Vilken soppa, det är mkt att tänka på!
Hur gör jag för att säkerställa att jag får tag på bra armaturer? :surprised:
Det beror en hel del på hur stora krav du har på belysningen.
Man kan ju säga att t.ex. de som håller på trycksaksproduktion lägger ner otroligt mycket pengar och planering av ljuset, ty de måste ha ljus av yppersta klass för att kunna ordentligt bedöma resultatet av det de producerar.

Jag har varit lite inblandad i ljussättning i en frisersalong, och frisörerna hade en god förståelse och insåg direkt vad jag menade med det mesta, ty fastän de inte visste något alls om Ra, spektrum, våglängder, Kelvintal osv osv, så var de medvetna om att den hårfärgning de gjorde sen såg annorlunda ut när kunden kom ut på gatan.
Så utan att förstå det teoretiska så hade de lagt märke till effekterna, och det var riktigt kul att få förklara och se hur de direkt fattade hur det funkar och direkt insåg anledningen till att man bör fundera över ljussättningen.

Men problemet var väl att egentligen borde de ha fått tillgång till att kunna byta K-tal för att simulera dagsljus, eller inomhus, men det blev liksom en för krånglig lösning. Så till sist blev det 4000K, med hyggligt bra Ra, så fick de något som låg lite mitt mellan inomhusljus och dagsljus, det blev i alla fall bra mycket bättre än det gamla 2700K-ljuset som de hade innan.
 
P Pe_Er skrev:
Vilken soppa, det är mkt att tänka på!
Hur gör jag för att säkerställa att jag får tag på bra armaturer? :surprised:
Grovt kan man säga varmvita i bostäder, kallvita i produktionslokaler. Dagsljus brukar bli lite för blått för dom flesta.
Ett knep är att se skillnaden är att titta på ljusskyltar på kvällen, där ser man mycket ofta att någon utan riktig förståelse bytt lysrör. Det som ska vara vitt ser ofta lite lortigt ut (varmvita lysrör) lite mindre skitigt kallvita lysrör och vitt där det sitter dagsljusrör. Ofta ser skylten "randig" ut då man bara bytt dom trasiga rören och då blandat olika rör.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
EddieHansson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen är solljus (dagsljus), glödlampa och halogenlampa alla en svartkroppsstrålare, inte en helt perfekt, men ganska nära. Och då blir det bra Ra.
Denna bilden ifrån wikipedia visar rätt väl hur det fungerar.
En vanlig gammal glödlampa har ungefär 2500K-2800K, det högsta talet för de med hög effekt, typ 75W och högre. Halogenlampan brukar man säga ligger på 3000K och solljus/dagsljus på ca 6500K I bilden har de ritat in en kurva med 5777K, jag undrar om det är ett normerat solljus-Kelvin-tal ...?
[bild]
Solens yta är runt 5500 celcius, så det borde motsvara ~5700 kelvin i kurvan. Dvs direkt solljus har den temperaturen.

Däremot med indirekt solljus så blir det blåare ljus på grund av att ljus med kortare våglängd (blått) energi bryts mer än ljus med längre (rött). Därför har vi blå himmel osv. Så då är "dagsljuset" kallare, dvs högre kelvin.

Själv tycker jag om 5500-5700k och ogillar alldeles för blått ljus.

Tips är att ha dubbla ljuskällor med 5500k direkt belysning och 6500 som diffus belysning upp mot taket. En del frihängande lysrörsarmaturer har den möjligheten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.