Jag ska bygga ett växthus om 50 kvm som ska sitta ihop med en bod om ca 25 kvm. Boden blir med trästomme och växthuset i aluminium. Båda blir på en 50 cm hög lecasockel (Visning 50 cm, sockeln blir lite högre) Mellan boden och växthuset hade jag tänkt mura upp skiljeväggen med leca för att slippa ha trä gränsande mot växthuset. Jag har gjutit en 50 cm bred sula som är 20 cm hög runt om för hela växthuskonstruktionen. I boden blir det gjuten platta som kommer att angränsa till lecamuren i växthuset.

Det jag undrar är om lecaväggen går att göra tillräckligt hög. Sidohöjden på växthuset är ca 250 cm inkl sockel, så lecaväggen kommer bli nästan 3 m hög + den sneda delen av väggen som angränsar mot taket. Nockhöjden är 3,80 så väggen upp i nock kommer att bli över 4 m hög... Är det över huvud taget möjligt? Finns det andra varianter? Undrar även hur man löser det bäst med själva snedkapningen upp mot nock - är det bara att snedkapa lecablocken?

Mycket tacksam för input.
 
Det går säkert bra, bara inte väggen utsätts för större sidolaster.
Kanske en bra ide att använda lite bredare block tex 25x19x59 och armera.
 
Låter bra, Väggen kommer ju att stagas av växthuset från ena sidan och boden från den andra så det ska nog inte vara några problem med sidolaster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.