Hej,

Jag bor i ett suterränghus från 1966, ett hultsfredhus.

På nedre plan / källarplan så ligger det plastmatta och på den heltäckningsmatta. Färgen är orange så det har nog legat rättså länge på detta sätt.

Ett av sovrummen på källarplanet har jag blåst ut allt, där var ett betonggolv under mattorna. Så en söndagkväll skulle jag dra bort mattan från "betongen" i hallen, och döm av min förväning när jag hittar ett reglat trägolv med gullfiber isolering!

Min hund har slabbat mycket på golvet senaste 3 månaderna, så bräderna där han har ätit var lite blöta och svarta, men luktade inte illa mer än lite instängt. Annars kändes bräderna och reglarna torra.

Under gullfibern bodde en hel klan med silverfiskar, och en del torkade larver typ gamla tusenfotingar fanns där också.

Det är som ett hål nu om man jämför med marknivän utanför ytterdörren (gjuten platta där), och om man jämför med golvet i korridoren innanför hallen.

Ytan under reglarna är ojämn betong, som är mälad med kallasfalt. På den ligger och rör till elentet i hallen.

Det intressanta var, att man ser så att säga gränsen in till hallen, och då ser man också konstruktionen av golvet där. Det är alltså denna underliggande betong, sedan ligger ett laget LECA kulor, kanske en 7-10 cm. Ovanpå detta är det gjutet ca 5cm betong.

Nu till mitt dilemma, ska jag bara köra på med samma lösning som resten av källaren? Hälla ut leca kulor, och sedan gjuta och sedan flytspackla överst? Eller kan det ha varit så att trägolvet i hallen hade en särskild funktion för att ventilera ut fukt eller något sånt?

Pratade med en snickare, han hade lagt leca och gjutit över, men jag skulle gärna vilja ha lite fler idéer kring detta.

Och varför tror ni att dem har gjort olika i olika delar av källaren???

Mvh
Joel
 
Jag kan tillägga att det finns något förhöjd luftfuktighet i källaren, puts som har släppt på en del väggar där det har varit tät färg eller flera lager tapeter, (även innerväggar), men inte så fuktigt att trähyllor som stått på golvet i säkert mer än 10 år, visar någon som helst nerfuktning (missfärgning) i kontaktytor med betonggolvet. Luftfuktigheten ligger runt 60% därnere.
 
B
skit i slipsatsen tycker jag. bara källera ju. eller ska du inredda
 
Hej,

Slipsatsen? Antar att du menar flytspackel. Ja, får se hur jämnt jag lyckas få det med betongen om jag gjuter. För gjuta verkar det som att du tycker att jag borde göra? Men ska jag köra med lecakulor som resten av källaren eller något annat mellan grundplattan och innergolvet?

Mvh
Joel
 
En modern variant av gamla godingen med en gjuten betongkaka på ett lager lekakulor är att köra EPSCement och ett lager flytspackel. Blir det volymer av flytspackel blir det dyrt men är det begränsad yta kanske det fungerar. Att fylla it med lecakulor går absolut. Ett tips kan vara att gjuta ovanpå lecalagret med antingen en plast ovanpå lecakulorna eller i flera omgångar då första omgången för att binda översta lagret. Inte roligt att gå på med dyrt flytspackel som försvinner ner i lecalagret.

// Mats
 
myrstack skrev:
En modern variant av gamla godingen med en gjuten betongkaka på ett lager lekakulor är att köra EPSCement och ett lager flytspackel.

// Mats

Så det är en gammal goding, det var juh skönt att höra så att det inte är något specialpatent...

Vet du hur priskillnaden blir? Kan man gjuta EPS betongen själv?

Mvh
Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.