Hej!

Har haft en del funderingar på hur man bäst kan utforma en välisolerad grund för en skalvägg där husets laster tas ned i den inre skalväggen. Kraven är att köldbryggan ska brytas, den skall vara kostnadseffektiv och gå att bygga utan stora anläggningsmaskiner.

Det naturliga valet blir F-kantelement eller Finjas Ergokon-element men då sockeln ändå inte duger och ska täckas med granit överväger jag följande lösning. Har någon provat något liknande? DETALJRITNING BYGGAHUS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske blev plottrigt med ritningen ovan, här kommer två förenklade jämförelser, sannolikt är ergokongrunden något dyrare men lite lättare att uppföra. Tacksam för synpunkter :)

leca_ergokon.jpg
 
Du ska alltså "bara" ställa fasaden på F toppen. har aldrig sett eller gjort men lösningarna ser ju snarlika ut, jag skulle nog ställa ett leca block till på, 20 cm över mark är inte så mycket när gräset börjar växa om du nu ändå skall göra en egen konstruktion.. sen är väl 50mm väldigt tunt inred lecan, eller?
 
50mm? ..tänker du på tjälisoleringen? Lecablocken är 190 resp 150 mm, yttersyllen är 145x45 så jag tänkte att det skulle räcka med 150 bredd på övre lecalagret, det ska bara bära av ytterväggen, inte resten av huset, den bärs av av innerväggen.

Jag tänkte lägga sten runt grunden, ingen gräsmatta eller växtlighet nära husväggen. Men visst det kanske skulle vara snyggare med en högre sockel. Hade tänkte att lägga granit utanför lecan så att grunden ser ut att gå utanför fasaden.
 
Den vertikala EPS:en som bryter köldbryggan utanför kantbalken är 100 mm :) Samma som på Ergokonen men den är ju lätt snedställd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.